Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji Finepix S602

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji Finepix S602

    Ik overweeg aankoop van een Fuji Finepix S602 maar heb gelezen dat autofocus niet goed werkt bij weinig licht (dit toestel gaat tot ISO1600).
    Manueel regelen zou dan de oplossing zijn, maar hoe kan men weten dat men manueel goed regelt? Volgens het beeld op het schermpje of hoe anders?

  • #2
    Beste,

    Persoonlijk heb ik nog geen enkel probleem ondervonden met het overroepen autofocus-probleem. Kijk maar even op mijn site naar de Lea Gilmore gallery... daar was het vrij donker. Persoonlijk gebruik ik de 1600 ISO nooit, omdat de resolutie dan op 1MP gezet wordt. De manuele focus via schermpje of EVF werkt vrij behoorlijk, maar je bent nooit 100% zeker....

    Greetingzzz,
    Canon 6D

    Comment


    • #3
      Wel als de AF het laat afweten kan je het enkel zien via de EVF of het lcd schermpje. Je hebt wel een loupe functie die het midden gedeelte gaat uitvergroten en dat maakt scherpstellen iets eenvoudiger.

      De autofocus werkt effectief niet fantastisch bij weinig licht maar zo verschrikkelijk erg is het nu ook niet. Als je geen tripod gebruikt zal het altijd eerder de sluitertijd zijn die te laag ligt dat het probleem is en dat gebeurt veel sneller dan dat de AF niet werkt. Maar de AF bij weining ligt mocht zeker beter zijn en ik hoop dan ook dat mijn volgende camera over een AF assist lamp of zoiets dergelijks beschikt. Er zijn ook enkele trukjes die ervoor zorgen dat de AF onder donkerdere omstandigheden langer blijft werken.

      Comment


      • #4
        Ik kan me volledig aansluiten bij de mening van Slipstream,er zijn misschien toestellen in de zelfde prijscategorie die iets beter presteren, maar dan moet je op een ander vlak wel een toegeving doen. Het is allemaal een kwestie van kiezen. Ik heb zelf wel een aantal geslaagde AF-shots bij weinig licht maar niet zo geschikt om naar te verwijzen op dit forum (eroticabeurs). Zelf vind ik dit toestel uitnodigend om steeds manueel te werken, dus...

        Greetz

        Sam Jae

        Comment


        • #5
          Als je manueel scherp stelt krijg je toch ook hulp door die 2 pijltjes en dat bolletje!?
          De pijltjes duiden op onscherp en als het bolletje tevoorschijn komt sta je scherp...

          Comment


          • #6
            Bedankt Tom Bombadil, slipstream, Sam Jae en Tony smet.
            Ik zal hem maar kopen zeker….
            Lucalfred

            Comment


            • #7
              In ieder geval.... veel plezier met digitale fotografie.....
              Canon 6D

              Comment


              • #8
                Veel plezier met je camera en laat ons maar eens wat zien he. En dat mag met eendert welke camera hoor moet geen 602 zijn.

                Ps : wat Tony smet zegt klopt die aanduiding is er maar als de AF het laat afweten is de aanduiding er natuurlijk ook niet want in dat geval kan de camera scherpstellen he.

                Comment


                • #9
                  De autofocus is inderdaad een beetje koppig, maar een trucje wat ik op het duitse fujiforum heb ervaren en (gisteravond nog) uitgeprobeerd:
                  Stel het diafragma in op f5.6 of hoger, en je zult zien dat zelfs als het rode AF waarschuwingssignaal verschijnt de camera verbazingwekkend vaak goed (genoeg) scherpstelt.
                  De scherpstelling met de s602 verloopt nl. in 2 fasen:
                  Eerst wordt met de infrarood sensor boven de lens grof scherpgesteld, en daarna "door de lens" dmv contrastmeting fijngetuned.

                  Welnu, de IR meting verloopt zelfs in het volslagen donker prima (gisteravond nog uit gebreid getest in een stikdonkere kamer), voldoende zelfs om met maximale zoom nog scherp te stellen op de sanseveria's hier. De contrastmeting mislukt uiteraard wegens geen licht=geen contrast, en de AF waarschuwing wordt afgegeven.

                  De geringe afwijking van de ideale scherpstelling door het gebruik van alleen de IR meting als AF hulpmiddel wordt gecompenseerd door de scherptediepte die toeneemt met toenemend diafragma...

                  s602 bezitters probeer het eens uit als je partner m/v naar bed is in de verduisterde woonkamer en laat eens weten wat je van de resultaten vindt!

                  In combinatie met een externe flash die via het plafond bounce flits kan afleveren kun je absoluut bruikbare foto's schieten zonder al te veel met de instellingen van de camera te hoeven experimenteren, op sinterklaasavond al veel plezier van gehad zo...

                  Nu moet ik nog een geschikte externe flitser aanschaffen, want degene die ik toen gebruikte was geleend.

                  Vriendelijke groeten:
                  Vincent Bakker
                  Vriendelijke groeten:

                  Vincent Bakker

                  http://miranet.xs4all.nl/foto-archief/
                  http://miranet.xs4all.nl/aquarium/

                  Comment


                  • #10
                    Deze tip van Miranet is een goeie... bedankt.
                    Canon 6D

                    Comment


                    • #11
                      Ja, das een tip om uit te testen!

                      lucalfred, moest je die S602z kopen, je gaat je dat zeker niet beklagen hoor!
                      Maar uiteraard moet je eerst maar eens goed vergelijken met evenwaardig geprijsde toestellen welk jou het best ligt. Wil je veel zoom, wil je veel pixels, ...

                      Comment


                      • #12
                        Vincent ( miranet): dat gaan we uitproberen. Een handige tip.
                        Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik uiterst zelden al een focus-probleem heb gehad hoor.
                        Ik gebruik een Topca 330 TTl flits: werkt goed, zonder TTl dus.
                        Peter

                        http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
                        http://www.photoblog.be/peterwarson

                        Comment


                        • #13
                          ik gebruik die tip van miranet al langer. immers je scherptediepte-zone wordt zo groter en de kans dat je camera een tikje mis is, wordt zo opgevangen. Meestal gaat het toch om binnenopnamen en is de voorgrond belangrijk.

                          Dat de s602 slecht zou scherpstellen is een fabeltje. Van alle modellen die ik al heb vastgehad (digitaal) is het zeker één van de sterkste. Maar in feite hebben alle modellen er meer of minder last van bij low-light-condities.

                          Om wat voorbeelden te zien:
                          http://www.pbase.com/tom314/new_year_2003
                          de files zijn wel zwaar gecomprimeerd (gemiddeld 50kb groot, 600x450px) maar het is de scherpstelling die telt hier hé
                          oh ja, genomen met externe flits.
                          ToM.___ //Fuji s602.
                          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                          It goes to 11 you know? 1 louder.

                          Comment


                          • #14
                            Overigens, als je de (veel te dure) tubus gebruikt om met UV filters e.d. te werken, raad fuji ons aan om in het instellingenmenu de functie "set adapter ring" op "yes" te zetten, maar dat schakelt de IR autofocus dus UIT.

                            Ik heb gemerkt dat het gebruik van alleen de tubus (met UV filter) geen problemen oplevert als je de "set adapter ring" instelling op "no" laat staan, en dan behoud je dus de IR autofocusmeting.

                            Het gebruik van een tele of wide voorzetlens zal de IR meting hoogstwaarschijnlijk wel blokkeren, vandaar dat Fuji deze instelmogelijkheid bied.

                            Ik heb zelf (nog) geen tele of wide voorzetlens, dus ik heb het verschil nog niet kunnen uitproberen ( wie kan dit eens even testen?), maar kan iedereen die alleen de tubus met UV/pola/macro lenzen en filters gebruikt aanraden om de "set adapter ring" instelling op "no" te laten staan, om zodoende ook in het donker te kunnen blijven focussen!

                            Vriendelijke groeten:

                            Vincent Bakker
                            foto's: http:miranet.xs4all.nl/foto-archief/
                            aquarium website: http:miranet.xs4all.nl/aquarium/
                            Vriendelijke groeten:

                            Vincent Bakker

                            http://miranet.xs4all.nl/foto-archief/
                            http://miranet.xs4all.nl/aquarium/

                            Comment


                            • #15
                              Dat geeft inderdaad geen probleem Vincent, behalve als je in macro-mode van héél dichtbij iets wil fotograferen, dan begint die tube ook in de weg te zitten voor die IR scherpstelling! Maar dan moet je toch al héél dichtbij komen denk ik?

                              Comment

                              Working...
                              X