Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP aanschaf digicam

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HELP aanschaf digicam

    hoi,
    wij willen ons een digicam aanschaffen maar dewelke?
    Ammaai wat een aanbod en welk is goed?
    Waarom zoveel verschillen per kamera en houden de fabrikanten zich aan hun beloftes?
    Wij willen zo om de 300€ eventueel 370€ uitgeven.
    Heb al internet afgezocht en
    Kamera zou gebruikt worden voor algemeen gebruik (nja wa bedoelde daarmee?)
    Heb hier een voorbeeld waar ik ga proberen aan toetsen.
    De canon powershot A20.(Heb mijn twijfels over sommige van haar kwaliteiten?)
    Ga proberen samenvatten wat ik denk te kennen en nodig te hebben om een prijs/kwaliteit kamera in huis te halen:
    -usb aansluiting serial nee
    -video en geluid NEE NEE NEE
    -optische zoom (denk dat dat beter is toch?Er zijn er bij die dat niet hebben?!)
    digitale zoom (geen benul van hoeveel inpact dit heeft op scherper stellen?)
    Zie bij verschillende meer en minder staan?Neem nu optisch 3 en digitaal 2.5 ?Is dat genoeg?
    -Pixels: afbeeldingen voor op de computer en de beste voor op formaat 10x15.(is het afhankelijk hoe de winkel die dan afdrukt?Wat is standaart?) Denk ts. 2m en 3m ?Maar is 3m veel beter dan 2m?Kan men met een goede lens bijvoorbeeld beter 2m nemen en een even goede kwaliteit afdruk hebben?
    Resolutie: is 1600x1200 genoeg? Gaat waarschijnlijk samen met aantal m pixels? en wat nodig voor goeie afdruk op 10x15 standaardformaat in de winkel?
    -autofocus , mag manueel maar gebruiken dit waarschijnlijk toch niet
    -diafragma en sluiterstijd??? Bij sommige staat dat zelfs nietvermeld?
    -kleurdiepte: 24bit? Bij sommige weer niet vermeld
    Iso:100 genoeg om altijd fotos te kunnen nemen?We zouden graag fotos nemen binnen/buiten zon/bewolkt
    -intern geheugen:niet nodig denk ik als ge een externe geheugenkaart kan insteken
    extern geheugen: is de memoriekaart(is die altijd te vervangen?)Neem nu dat ge er 2 koopt van 128?)
    Type extern geheugen: ge hebt er zoveel zijn ze niet allemaal evengoed?Zijn ze allemaal compactibel met latere toepassingen of kunt ge er later nog aangeraken is eerder de vraag zeker???
    -Bestandformaat:jpg eventueel tiff (Dat kan men toch later op de computer aanpassen!?)
    -LCD scherm:mijn vrouwke zou dat er graag bij hebben(15 of 16 inch is genoeg denk ik)
    -Rode ogen reductie:ja
    -type batterij:graag oplaadbaar(maar welke zijn dat en kan men die in elk toestel gebruiken?)
    -gewicht en afmetingen:standaart, is niet zo belangrijk natuurlijk hoe kleiner en lichter hoe beter

    Ik hoop dat ik niks vergeten ben dat belangrijk is en hoop dat jullie er een beetje wijs uitgeraken en dat er iemand mij wil helpen!

    MVG martin&Loes

    Die willen we verkopen: http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3002924259&category=

    Die had mijn vrouwke op school lang geleden

  • #2
    hoi martin, lange post. Ik zal al op wat puntjes replyen dan kunnen anderen eventueel aanvullen :

    Rond de 3/400 euro is de canon powershot wel algemeen aanvaard als 1 van de betere. Voor redenen hieromtrent zoek eens in het archief van dit forum.
    Alle cameras hebben bijna USB aansluiting denk ik, het is niet iets waarvoor je extra betaald tegenwoordig denk ik.
    Optische zoom is inderdaad beter, digitale zoom moet je niet bekijken is quasi waardeloos, kan je ook op de computer uitvoeren achteraf.
    Resolutie en Pixels hangen idd samen, 1600x1200=1920000=1,9 miljoen en is dus quasi 2 MP. Merk op dat je met 4 MP niet een dubbel zo grote foto kan afdrukken, dit gaat nl. kwadratisch 4MP=2464 x 1648 en dus niet dubbel zo groot als het bovenstaande 2 MP voorbeeld.
    Autofocus ziet wel overal standaard bij denk ik. Alle cameras hebben ook LCD scherm en hebben een .jpg output. Sommige cameras laten ook nog minder gecompreseerd opslagen van beelden toe in tiff of RAW formaat. ISO wordt in deze prijsklasse denk ik vaak automatisch geregeld, ik weet eerlijk gezeg niet of die toestellen verschillende waarden aankunnen of niet. Geheugen zijn er ruwweg vier systemen : compactflash, smartmedia, SONY memory stick, xD picture card. CF is meest gebruikte in allerlei apparaten en ongeveer even duur als smartmedia, dat dan weer iets sneller blijkt te zijn. Memory Stick is iets duurder en xD staat vooral bekend om de compactheid denk ik (minder gebruikt).
    Oplaadbare batterijen zijn meestal NiMH, ofwel Li-Ion. Beide systemen zijn vrij goed, NiMH zijn meestal standaard AA batterijen en dus makkelijker bruikbaar voor andere dingen (en goedkoper).

    Over welk toestel je nu echt moet kopen kan ik echt niet zoveel zeggen, alleen hoor ik hier veel goede reacties over de goedkopere canon toestellen.

    btw : 2 MP is voldoende voor standaardgrootte afdrukken en net iets groter ook denk ik. Voor A4 bv is het wel ruim onvoldoende.
    Fuji S602z

    Comment


    • #3
      Bedankt Smurfie ge hebt ons al goed verdergeholpen
      ga eens zien in het Archief!Hopelijk lukt da!?!
      Als er nog kan aangevuld worden aan het bovenvermelde laat maar komen hé!
      MvG martin&loes

      Comment

      Working...
      X