Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perfecte zwart/wit afdrukken maken.

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perfecte zwart/wit afdrukken maken.

    Wie kan mij helpen om "perfecte" z/w digitale fotobestanden af te drukken op zwart/wit fotopapier.

    Geregeld laat ik afdrukken ook in z/w maken maar bij de evaluatie van de foto's samen met de foto's uit de analoge doka krijg ik altijd opmerkingen dat het zwart niet echt zwart is en de meesten zien altijd een af andere kleurzweem. Dit is te verklaren omdat de foto's afgemaakt worden op kleurpapier in de digitale labo's. Ik laat die altijd afdrukken op de frontier.

    Nu de echte vragen:

    welk labo drukt af (20x30 cm) op echt z/w papier aan een betaalbare prijs?
    nu ligt die prijs rond de 2 euro voor de kleurversie.

    Wie heeft via inktjet printers als gewerkt met grijs cartiges ipv kleur cartiges zodat het zwart dieper wordt en zijn die afdrukken water vast en licht bestendig? en ja ik heb al veel links gezien waar dit aangeboden wordt maar wie gebruikt het?

    Als men in de analoge doka barriet papier gebruikt dan kan ik helemaal niet meer meespelen met de digitale z/w versie's.

    En ja er zijn labo's waar ze meer dan 25 euro vragen voor 1 afdruk maar dat kan ik niet betalen voor de hobby.


    Help, help, wie heeft hier echt ervaring mee?

    Frans



  • #2
    beste frans,

    Nog niet zo lang geleden heb ik hier ook een topic over geplaatst.
    Mijn bevindingen zijn devolgende:
    1. afwerking op frontier:
    -z/w foto's afgewerkt op de frontier hebben vrijwel steeds een of andere kleurzweem.
    -in een fotolab werd wij aangeraden om de kleurfoto na conversie naar z/w terug in rgb modus te zetten aangezien de frontier met rgb werkt. Ik heb het echter nog niet uitgetest.
    2. afdrukken met printer:
    -afdrukken met een gewone printer levert geen perfect resultaat.
    -Er zou wel kortelings een nieuwe professionele printer op de markt komen welke dit (=voldoende diepte aan zwart) wel zou aankunnen. Momenteel reeds beschikbaar in Nederland...Hiervan echter nog geen resultaat gezien.
    -er zijn ook copieermachines welke kunnen werken met digitale fotobestanden en behoorlijk resultaat afleveren. De prijzen zijn niet goedkoop en het is evenmin een foto.

    langejan

    Comment


    • #3
      langejan,

      Ja ik herinner het mij nog, ik had daar ook op geantwoord maar geen afdoende oplossing gevonden. Ik had toen ringfoto in kortrijk zelfs aangegeven maar meer dan 15 euro voor 1 20x30 kan ik niet opbrengen.


      De kleur-->z/w daar doe ik altijd een laatste desaturate na de algemene bewerkingen om zeker te zijn dat alle rgb waarden echte grijswaarden zijn maar die zweem komt door de laser belichtings afwijkingen en de ontwikkeling in het algemeen op dat kleurpapier.

      Vandaar dat ik zoek naar labo's die echt z/w papier en ontwikkelaar gebruiken, dan kan er geen zweem meer zijn, maar tja... dan is de prijs een probleem als je er eentje vind!

      Ik blijf hopen en zoeken en stel mijn hoop eventueel op die grijs cartiges....

      Alvast bedankt!

      Frans

      Comment

      Working...
      X