Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

717 2 vraagjes...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 717 2 vraagjes...

    In het MENU > SHARPNESS, kan je natuurlijk de "scharpness" instellen van -2 tot +2

    Heeft iemand daar reeds mee gewerkt en zo ja welke zijn dan uw evaringen/resultaten/bevindingen.

    Wanneer is deze optie aangewezen te gebruiken?

    Vraag 2.

    Ik moet binnenkort naar het buitenland, en ga er waarschijnlijk véél foto'kes maken.
    Om "geheugen" te sparen (klassiek) welke "spaarstanden kan/moet ik best instellen om toch de beste resultaten te (ver)krijgen...

    Ik denk voornamelijk dan aan de resolutie en standaard/fine instellingen

    Bedankt

  • #2
    Hallo teedy-bear,

    Op je eerste vraag moet ik het antwoord schuldig blijven ...
    Maar wat betreft "sparen van geheugen" kan ik wel helpen.

    Je kan beter de hoogste resolutie gebruiken met wat meer compressie dan een lagere resolutie met minder compressie. In de hoogste resolutie is de kwaliteit dan het best - zelfs bij gelijkblijvende bestandsgrootte.

    Effe verduidelijken:
    FOTO 1: bv 1600x1200, compressie 75%
    FOTO 2: bv 800x600, compressie 25%
    Bij een ongeveer gelijke bestandsgrootte zal Foto 1 de beste kwaliteit opleveren ondanks de hogere compressie ...

    En alvast veel plezier in het buitenland.

    Groeten,
    Jaja
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by teddy-bear

      Vraag 2.

      Ik moet binnenkort naar het buitenland, en ga er waarschijnlijk véél foto'kes maken.
      Om "geheugen" te sparen (klassiek) welke "spaarstanden kan/moet ik best instellen om toch de beste resultaten te (ver)krijgen...

      Ik denk voornamelijk dan aan de resolutie en standaard/fine instellingen

      Bedankt
      ik zou alvast niet voor RAW gaan dan.
      bedenk ook eens hoe je je foto's wil gebruiken achteraf. ik weet niet hoeveel pixel je toestel is maar als je op voorhand weet dat je enkel op 10*15 af gaat drukken kan je je formaat al beperken. MAAR die éne superfantastisch geweldige foto die je dan toch op A4 wil afdrukken gaat dan waarschijnlijk slecht uitvallen.
      algemeen: zo groot mogelijk natuurlijk.
      misschien wat geheugen bijkopen?
      www.vildaphoto.net

      Comment


      • #4
        Hey,

        ik zou je aanraden zeker niet onder de 1600x1200 te gaan, dan kan je nog prachtige foto's trekken voor 10x15.
        Qua compressie vallen de verschillen nogal mee, dus zou ik voor een hoge compressie gaan.
        Voor die éné foto die je dan op een A3/A4 formaat wilt afdrukken kan je dan eens terug naar je volle 5MPix...
        Toch maar eens kijken naar wat meer geheugen of misschien een X-Drive???

        Nick
        Nikon D300 & een beetje glas...
        Iets kleiners als carry everywhere

        Comment


        • #5
          Scharpness :
          Ik heb wel eens geëxperimenteerd en van hetzelfde onderwerp verschillende foto's gemaakt met telkens een andere instelling +2 +1 0 -1 -2
          Heb toen besloten op 0 te zetten en sindsdien niet meer aan geweest.
          Ik heb dat evenwel niet beoordeeld aan de hand van een afdruk maar wel op het scherm....

          "geheugen" :
          Ik heb nog niet in TIFF getrokken. Trek altijd 2560 x 1920, "Normal" /Quality "Fine" en daar kan je nog alle kanten mee uit volgens mij. Ik hoor het graag als dit niet zo is..
          Als het enkel gaat om vacantiefoto's, gewone kiekjes dus waar je achteraf geen vergrotingen van gaat maken volstaat volgens mij ruimschoots 1280 x 960 of zelfs 640 x 480 en dan kan je 718 foto's in fine en 1580 foto's in standaard op een 128 MB-kaartje zetten. Ik zou vooraf eens experimenteren, want alles hangt af van wat je met je foto's wil gaan doen.
          Overigens kan je fotograferen in hogere resolutie, geen probleem om met je camera ter plaatse, wanneer je in geheugenproblemen komt, te resizen dan win je opnieuw plaats.......deze optie werkt voortreffelijk



          Comment


          • #6
            @jaja, JeroenM, Infernoken, Sonyke.

            Merci, zenne... Ik ben er echt iets mee met Uw antwoorden!

            Heb 4x128Mb en 1x64 latjes, dat is wel al veel, maar als je begint te trekken... julie kennen dat zeker ook wel,hé

            Ik heb gewacht op de x-drive2, maar die zal juist te laat aankomen vrees ik.
            Weet nog niet juist wanneer ik weg moet, maar dat "kan" vlug zijn.

            Comment


            • #7
              Teddy Bear,

              Navolgens ik heb gelezen op verschillende forums zetten er veel gebruikers van de 717 hun toestel op +1.
              Dit daar er veel mensen zijn die vroeger met de 707 foto's namen en die zou iets scherpere foto's nemen.
              Maar bij mij staat hij ook altijd op 0.
              Ik ga er gewoon vanuit dat indien ze te zacht zijn ik ze nog altijd kan bewerken in PS. (de InovaX actions zijn daar zeer goed voor. zie Sony ebook)

              Voor de kwaliteit is het natuurlijk altijd aan te raden om de hoogste waarden in te stellen. maar voor verlof kan je misschien voor het grootste deel van je foto's de instellingen op 3 megapixel zetten.

              goed verlof,

              gezoarde

              Comment


              • #8
                TB,

                hier alvast een link over sharpness en het gebruik ervan.

                http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1009&message=4264853

                Comment


                • #9
                  @gezoarde

                  Bedankt...

                  Ben zelf nog druk bezig(leren) met het e-book
                  Trouwens wat vindt je er zelf van?

                  Ik ga spijtig genoeg niet op verlof, 't is voor de "job" (vertrek=nog niet zeker, morgen weet ik er meer over), maar ik hoop dat ik wat tijd over heb om daar wat te gaan "trekken" nl. in Chicago zouden er nogal "wolken-krabbers" zijn, en dat lijkt mij wel wat (bebeden)

                  Comment


                  • #10
                    ik ben nu voornamelijk bezig met die plugins en actions voor PS.
                    en die zijn wel goed.
                    Uit het boek zelf heb ik wel goede info gehaald.
                    Ik ben er ook nog in bezig maar heb het wel al eens snel doorgenomen.
                    De uitleg over manual whitebalance en hoe het te gebruiken als kleurenfilter vind ik ook wel goe.

                    maar ja het blijft oefenen.
                    het heeft me alleszins laten inzien dat foto's recht uit het toestel maar als negatief moeten bezien worden en dat wat ontwikkelen in PS wonderen kan doen. iets wat voor het lezen van het boek totaal uit den boze was. ik vond dat je foto's niet mocht manipuleren maar daar denk ik nu volledig anders over.

                    Comment


                    • #11
                      mag ik vragen waar jullie het boek hebben besteld? ik kan alleen een link vinden op steve-digicams?
                      dit is trouwens ook het enige topic dat ik hier kan vinden waarin het boek genoemd wordt klopt dat?

                      Ik wil graag meer weten over het ebook. is het de moeite van het aanschaffen waard?
                      I am not here. this is not happening.

                      Comment


                      • #12
                        er zijn nog wel eens threads geweest over dit boek.
                        Het is een boek geschreven door Peter Inova.
                        Je kan het bestellen via zijn website.
                        www.itssony.com of www.digitalsecrets.com
                        maar je kan het ook bestellen via Amazone.
                        ik vind het wel de moeite waard. vooral ook de plugins die op de cd staan zijn goed.
                        Er staat zowel algemene als diepgaandere topics in.
                        Doe anders ook eens een search op www.dpreview.com

                        Comment


                        • #13
                          Ik ben er tevreden over

                          Leest vlot en is overzichtelijk, er staan meerdere tips in en soms "verdorie, leuk om weten", het is natuurlijk ook een beetje "den bijbel" van de 707/717

                          Veel soft. op de cd, maar daar ben ik nog niet aan toe

                          Comment


                          • #14
                            mmm.. ook maar bestellen dan
                            I am not here. this is not happening.

                            Comment

                            Working...
                            X