Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon eos D30

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon eos D30

    Ik heb een vraagje over deze camera...
    Aangezien ik veel autosport wil fotograferen ben ik van plan over te stappen van een fuji s602 naar een d30... maar nu is mijn vraag...

    Heeft de canon d30 ook freeze als hij een foto neemt ?
    Bij mijn huidige camera de fuji dus wordt mijn lcd stil tijdens het nemen van een foto datkan dus lastig zijn bij een panning bijv...
    Is dit bij een canon d30 ook zo ? dat het beeld bevriest tijdens de foto nemen ?

    Thx als iemand het weet
    www.racefotografie.nl
    D60 50-500, 28-80

  • #2
    Originally posted by firecow
    Ik heb een vraagje over deze camera...
    Aangezien ik veel autosport wil fotograferen ben ik van plan over te stappen van een fuji s602 naar een d30... maar nu is mijn vraag...

    Heeft de canon d30 ook freeze als hij een foto neemt ?
    Bij mijn huidige camera de fuji dus wordt mijn lcd stil tijdens het nemen van een foto datkan dus lastig zijn bij een panning bijv...
    Is dit bij een canon d30 ook zo ? dat het beeld bevriest tijdens de foto nemen ?

    Thx als iemand het weet
    Nee firecow dat is geen probleem want als je door de viewfinder kijkt heb je geen digitaal beeld maar zie je gewoon door de lens van je camera. Het beeld kan dus niet bevriezen of het zouden je ogen moeten zijn .

    Nadeel van de SLR's zoals een D30 is wel dat de LCD op de achterkant niet gebruikt kan worden om foto's te trekken maar enkel om te bekijken wat je genomen hebt. Maar vermits er niets beter is dan zo een SLR viewfinder om je foto's te nemen is dat niet zo een groot nadeel. Behalve natuurlijk als je graag foto's neemt in rare hoeken of zo.

    Comment


    • #3
      aha dat van dat lcd niet kan gebruiken tijdens foto's nemen wist ik wel... nee want bij mijn vaders ouwe spiegelreflex camera zie je tijdens een foto nemen dat spiegeltje voor je lens heen en weer gaan ook een soort van freeze dus

      maar iig thx
      www.racefotografie.nl
      D60 50-500, 28-80

      Comment


      • #4
        ow van dat spiegeltje dat heen en weer gaat zou ook wel eens een probleem met de D30 kunnen zijn maar dat weet ik eigenlijk niet. Nog niemand van horen klagen ook niet. Er zal wel snel iemand met een D30 of D60 komen zeggen of dat storend is of niet.

        Comment


        • #5
          Originally posted by firecow
          Heeft de canon d30 ook freeze als hij een foto neemt ?
          Neen, het is nog erger, je krijgt een blackout .

          De D30 is (zoals hier al geschreven) een spiegelreflex (SLR) camera. Je kijkt dus sowieso niet naar de LCD om foto's te trekken maar door de spiegelreflex zoeker. Op het moment dat je met een spiegelreflex een foto neemt, klapt de spiegel echter weg (zodat het licht dan op de CCD kan vallen), waardoor je op dat moment helemaal niets meer ziet in de zoeker (alles zwart) !

          BTW, ik wil niet arrogant klinken maar met zo'n vraag moet je je misschien toch eerst afvragen of je wel een D30 wil kopen. Want misschien ben je je dan ook niet van volgende zaken bewust :
          * een D30 is louter een body, en je zult dus ook afzonderlijke lenzen moeten kopen die (nieuw althans) toch ook al snel tot enkele honderden euros kunnen kosten.
          * een D30 is nu eenmaal geen point&shoot dus je zal sowieso wel een pak leerwerk hebben eer je ietwat deftige foto's wil trekken.
          * dergelijke (semi-)professionele toestellen hebben vaak een aantal features juist NIET : je beeld previewen op de LCD (de spiegel zit immers in de weg), filmkes opnemen, draaibare/klapbare LCDs en/of lenzen, ...

          Als die zaken geen probleem vormen, dan zou ik zeggen : go for it. Je zal er zeker heel veel plezier aan beleven. Zeker voor actie zoals autosport is een digitale SLR superieur.

          Henk.

          PS: toch nog een tip. Veel mensen vergeten dat hun digicam ook een zoeker heeft waarmee ze hun foto kunnen samenstellen. En dan kan je dus wel probleemloos pannen, zelfs met een S602. Bovendien is een dergelijke houding van het toestel veel stabieler dan het voor je uit te houden om op het LCDke het beeld te bekijken (wat overigens ook geen zicht is )

          Comment


          • #6
            Originally posted by henkvw
            PS: toch nog een tip. Veel mensen vergeten dat hun digicam ook een zoeker heeft waarmee ze hun foto kunnen samenstellen. En dan kan je dus wel probleemloos pannen, zelfs met een S602. Bovendien is een dergelijke houding van het toestel veel stabieler dan het voor je uit te houden om op het LCDke het beeld te bekijken (wat overigens ook geen zicht is )
            Oei, ik had beter mijn research moeten doen, want de S602 is ook al een vrij geavanceerd toestel, en de LCD waar je naar verwees is de elektronische zoeker . Ik dacht dat je over de LCD monitor bezig was.
            Dus, go for it !

            Comment


            • #7
              Originally posted by firecow
              Heeft de canon d30 ook freeze als hij een foto neemt ?
              Is dit bij een canon d30 ook zo ? dat het beeld bevriest tijdens de foto nemen ?
              Hmmm, je bent er van op de hoogte dat de D30 een SLR is?
              wel, als de spiegel omhoog klapt zie je dus niks meer door de lens zoals je wel weet.
              de tijd tussen druk op de knop en opklappen van de spiegel is naar het schijnt veel hoger dan bij een EOS 5 maar natuurlijk vééééél kleiner dan de freeze die jij bedoelt.
              www.vildaphoto.net

              Comment


              • #8
                Als je bij normaal daglicht foto's maakt met zgn. motordrive modus (dus acher elkaar doorschieten) zijn de blackouts zo kort (goed daglicht=korte sluitertijden evt. met hoge ISO) dat je er geen last van hebt.
                Ik heb ook een Olympus E100-RS gehad en die had zo'n elektronische zoeker. Ik kan je vertellen dat dat ellende is als je een bewegend object wil volgen.
                Kortom, voor jou is een D30 uitermate geschikt.
                Canon EOS-10D
                Tamron 70-210 f2.8 +2x convertor
                Canon 28-135 IS
                Canon 50mm f1.8 mk 1
                Cosina 19-35 voor de benodigde groothoek
                2x Metz MZ54-3 flash

                Comment


                • #9
                  De d30 is prima geschikt hoor, probeer het absoluut niet met een consumer toestel, die zijn allemaal te langzaam, je gaat je dood ergeren;-( evf, (electronic viewfinder is zowiezo waardeloos voor fotografie) de shutterlag is vrij lang, autofocus is langzaam, aantal frames/second is laag, tenzij je op 640*460 gaat.
                  Koop er een goede zoomlens op, de 70-210 is het minumum dat je zult nodig hebben, image stabiliser helpt je een stop of 2, en als er een L in de omschrijving van de lens staat, is het topkwaliteit.

                  En, de 3mpixels zijn echt wel voldoende, ook dat kan je niet vergelijken met een consumer 5mpixels bvb, de kleure, ruis enzovoort maken dat een d30 3mp beter is dan een 5mp nikon 5700 bvb.
                  Maar je moet natuurlijk wel een aanzienlijk hoger bedrag neertellen, en het is geen kompact toestel!!

                  Suc6
                  Rudy
                  d30 28-135IS 100-300 420ex 256mb cd 512mb cf 1gb md



                  Originally posted by firecow
                  Ik heb een vraagje over deze camera...
                  Aangezien ik veel autosport wil fotograferen ben ik van plan over te stappen van een fuji s602 naar een d30... maar nu is mijn vraag...

                  Heeft de canon d30 ook freeze als hij een foto neemt ?
                  Bij mijn huidige camera de fuji dus wordt mijn lcd stil tijdens het nemen van een foto datkan dus lastig zijn bij een panning bijv...
                  Is dit bij een canon d30 ook zo ? dat het beeld bevriest tijdens de foto nemen ?

                  Thx als iemand het weet

                  Comment

                  Working...
                  X