Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dead , stuck or hot ? ( nog wat goede info )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dead , stuck or hot ? ( nog wat goede info )

    Dead Pixel: a pixel that reads zero or is always off on all exposures. This state produces a black pixel in the final image.

    Stuck Pixel: a pixel that always reads high or is always on at maximum intensity on all exposures. This produces a white pixel in the final image.

    Hot Pixel: a pixel that reads high on long exposures and can produce white, shades of red/orange or green pixels. These pixels become more evident with longer exposures.

    Testing for Dead or Stuck pixels
    The best way to test for Dead or Stuck pixels is to use a pure white and a pure red card. Take a picture of each card under normal lighting conditions.

    If the pixel is dead it will show up on the picture of the white card as a black pixel.

    If the pixel is stuck, it will show up as a white pixel on the picture of the black card

    A common mistake in testing for Dead or Stuck pixels is to cover the lens with the lens cap, set the camera to a slow ISO speed such as 80 and taking a long exposure.

    This produces some red, greenish and sometimes white pixels.This is a normal state and it is referred to as Christmas Tree artifacting.

    The color is caused by the RGB and CMY colored filters of the CCD. In addition, a dead pixel is dead all the time and would not show up with this test since the pixel is black.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    ' t is maar dat ge het weet !
    Bedankt Marc
    Saluti,

    Pascal

    Comment


    • #3
      http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/hot_pixels.html
      Naar mijn mening een zeer goed en uitgebreid artikel daarover.
      fredje.

      Comment


      • #4
        ik krijg bij hoge ISO een roze pixel
        dus is dat een hot pixel volgens jouw uitleg
        is daar iets aan te doen ?
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          Ben er niet volledig akkoord mee. Met de lenscap op kan je wél "foute" pixels zien, als je tenminste een reeks van verschillende sluitertijden neemt. Hoe je deze foute pixels labelt is een andere zaak. Wel is het natuurlijk zo dat je een zwarte pixel (hierboven gelabelled "dead") niet gaat zien.

          Ik had er ooit zo eentje in mijn pollen met een groene pixel. Deze pixel was er al van de snelste sluitertijd en was even intens op alle sluitertijden.

          Ik noem dit dus geen "hot pixel", want hij was er ook op bvb. 1/500s, en even fel als anders. Voor mij was dit een "stuck pixel". Maar volgens de initiële uitleg hierboven kan deze alleen wit zijn. Hmmmm...

          J.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Originally posted by Jochen
            Ik noem dit dus geen "hot pixel", want hij was er ook op bvb. 1/500s, en even fel als anders. Voor mij was dit een "stuck pixel". Maar volgens de initiële uitleg hierboven kan deze alleen wit zijn. Hmmmm...
            Hier sluit ik mij volledig bij aan. Ik had er zelfs die zichtbaar waren op 1/4000s (en die waren groen). De oorzaak is dat op een sensor met een bayer-filter een pixel slechts 1 basiskleur kan weergeven. Het patroon is GRGB; als dan vb. de "rode pixel" stuck is, dan zal het op het eindbeeld niet resulteren in een witte pixel (die zwart zou moeten zijn), maar in een rode pixel.

            Analoog volstaat het volgens mij niet om op een foto van een witte kaart naar zwarte pixels te zoeken; als in het GRGB patroon R dead is, dan zal het resulteren in een pixel die geen/weinig (afhankelijk van de interpollatie) rood bevat, maar die pixel zal wel groen en blauw bevatten - en door de interpollatie wellicht iets donkerder dan 100%). Je moet dus niet op zoek gaan naar zwarte pixels, maar naar pixels met een afwijkende kleur.
            (gebruik van verschillende kleurkaarten: RG, RB en BG om resp. op blauwe, groene en rode stuck pixels te zoeken; of R, G en B om resp. rode, groene en blauwe dead pixels te zoeken, behoort ook tot de mogelijkheden)

            Het is wel zo dat verschillende bronnen verschillende terminologiën gebruiken (sommige bestempelen hot=stuck), maar in de definities zoals in de eerste post, denk ik dat iedereen het ermee eens is: stuck en dead pixels mogen niet, hot pixels zijn normaal bij hoge iso en/of lange belichting (en simpel te corrigeren door een dark-frame correctie).


            Jörg
            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

            Comment


            • #7
              wat houdt een dark-frame correctie in ?
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

              Comment


              • #8
                Originally posted by Dirtyharry71
                wat houdt een dark-frame correctie in ?
                Hot pixels zijn een gevolg van een aantal "interne" factoren (belichtingstijd, ISO-waarde) maar ook een aantal externe (met temperatuur de meest belangrijke). Het gevolg is dus dat de hotpixels zich niet altijd op dezelfde plaats zullen bevinden.

                Bij een dark-frame correctie neem je een 2e foto, met juist dezelfde isntellingen als de eerste maar met de lensdop in positie. Die tweede foto zal dezelfde hotpixels vertonen als de "echte" foto. Die "zwarte" foto van de eerste foto aftrekken (dus pixel per pixel de waarden verminderen) zal de hotpixels wegfilteren.

                http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Digital_Imaging/Noise_Reduction_01.htm

                Uiteraard werkt dit ook bij stuck pixels. Na een correctie bestaat wel de kans (zowel bij hot als bij stuck pixels) dat het pixel zwart is (als het echt "heel" hot was - het is niet altijd zo), maar dat is veel minder opvallend in de eindfoto (vermits we al met lange exposures en zo bezig waren, is het reëel dat de foto een donker onderwerp heeft).

                Sommige toestellen hebben een dergelijk noise-reduction systeem ingebouwd (vb. D100, de tweede foto wordt automatisch genomen met gesloten sluiter indien de noisereduction aan staat, en de belichtingstijd groter was dan 1 s - dacht ik). De verwerking van de foto duurt dan natuurlijk veel langer (30s belichting -> 2x 30s + verwerking), hoewel ik de indruk heb dat er een optimalisatie in zit (die 2e foto duurt minder lang dan 30s).

                De reden waarom je dus die 2e foto op hetzelfde moment moet nemen, ligt dus in het feit dat de hotpixels niet altijd op dezelfde plaats voorkomen...


                Jörg
                Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                Comment


                • #9
                  Ik vrees dat ik met een heel erge stuck pixel zit op mijn nieuwe G3 camera. Op elk beeld zit een witte stip in de rechterbovenhoek. Met die softwaretest wordt beweerd dat het slechts een hot pixel is. Ik betwijfel dat omdat de plaats op elke foto die ik nam identiek is.
                  Wat nu? Terug naar de winkel of kan men dit zelf oplossen ? Uiteraard heb ik het glas bekeken en met een zo'n lenspen nog eens proper gemaakt en afgeborsteld, maar het blijft. Ik heb ook een zwarte foto gemaakt.
                  Exif:
                  Make - Canon
                  Model - Canon PowerShot G3
                  Orientation - 1 (top left)
                  XResolution - 180
                  YResolution - 180
                  ResolutionUnit - 2 (inch)
                  DateTime - 2003:06:05 23:03:18
                  YCbCrPositioning - 1 (center of pixel array)
                  ExifOffset - 196
                  ExposureTime - 1/8 seconds
                  FNumber - 2.0000
                  ExifVersion - 220
                  DateTimeOriginal - 2003:06:05 23:03:18
                  DateTimeDigitized - 2003:06:05 23:03:18
                  ComponentsConfiguration - 1 2 3 (YCbCr)
                  CompressedBitsPerPixel - 3 (average)
                  ShutterSpeedValue - 1/8 seconds
                  ApertureValue - F 2.00
                  ExposureBiasValue - 0.0000
                  MaxApertureValue - F 2.00
                  MeteringMode - 5 (multi-segment)
                  Flash - 16
                  FocalLength - 7.1875 mm
                  UserComment -
                  FlashPixVersion - 100
                  ColorSpace - 1 (sRGB)
                  ExifImageWidth - 2272
                  ExifImageHeight - 1704
                  InteroperabilityOffset - 1572
                  FocalPlaneXResolution - 8114.2857
                  FocalPlaneYResolution - 8114.2857
                  FocalPlaneResolutionUnit - 2
                  SensingMethod - 2 (other)
                  FileSource - 3 (digital still camera)

                  Maker Note (Vendor): -
                  Macro mode - Normal
                  Self timer - Off
                  Quality - Fine
                  Flash mode - Off
                  Sequence mode - Single or Timer
                  Focus mode - Single
                  Image size - Large
                  Easy shooting mode - Full Auto
                  Digital zoom - None
                  Contrast - Normal
                  Saturation - Normal
                  Sharpness - Normal
                  Metering mode - Evaluative
                  Focus type - Auto
                  AF point selected -
                  Exposure mode - Easy shooting
                  White Balance - Auto
                  Image Type - IMG:PowerShot G3 JPEG
                  Firmware Version - Firmware Version 1.02

                  Comment


                  • #10
                    Deze software test heb ik gebruikt : http://www.starzen.com/imaging/deadpixeltest.htm

                    Comment


                    • #11
                      Eum, niemand ervaringen met een stuck pixel en wat te doen? Moet je bij de winkelier zijn of ineens bij canon en hoelang gaat het duren?
                      Krijg ik een nieuw toestel of wordt mijn toestel nagekeken ? Twee weken geleden aangekocht. Ik heb al gemaild naar de winkel, maar nog geen reply gekregen. Iemand die hiermee al ervaring heeft aub ?

                      Comment


                      • #12
                        In mijn geval had ik een 3-tal stuck pixels: 3 groene pixels die bij quasi elke belichtingstijd voorkwamen. (eigenlijk is het iets groter dan een pixel: de omliggende pixels zijn ook niet zwart meer)

                        Ik heb de camera (via de winkel - Grobet in Antwerpen), teruggestuurd naar Nikon, waar de defecte pixels er uit gemapt werden. Dit wil zeggen dat de pixels niet meer uitgelezen zullen worden in het bepalen van het volledige beeld, intern wordt dat gecompenseerd, en het netto-resultaat is dat je er niets van ziet.
                        (dit valt volledig onder de garantie, normaal gezien zou ik denken dat de quality-control dergelijke zaken opvangt, maar blijkbaar glippen er toch nog beeldchips/camera's door het net)


                        Jörg
                        Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                        Comment


                        • #13
                          Ik weet niet hoe het zit met andere cameras, met mijn oly 5050z kan ik zelf de hot pixels eruit mappen, het is alleen de vraag om de hoeveel tijd moet je zoiets doen
                          En dat die mogelijkheid bestaat, wil dat dan zeggen dat er geregeld hot pixels bijkomen
                          Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by bingel
                            Ik weet niet hoe het zit met andere cameras, met mijn oly 5050z kan ik zelf de hot pixels eruit mappen, het is alleen de vraag om de hoeveel tijd moet je zoiets doen
                            En dat die mogelijkheid bestaat, wil dat dan zeggen dat er geregeld hot pixels bijkomen
                            Olympus is inderdaad 1 van de weinige merken die dat toelaten. Er duiken regelmatig (vooral bij de lancering van nieuwe camera's) op dpreview threads op over het feit dat dit bij meerdere camera's zou moeten mogelijk zijn (vooral bij de digitale SLR-toestellen).

                            Ik denk wel dat er kunnen bijkomen als gevolg van normale slijtage, maar de hoofdreden dat Olympus die mogelijkheid biedt, is volgens mij gemak. Stuck pixels vormen wellicht de hoofdreden waarom camera's teruggestuurd worden; door de gebruiker de mogelijkheid te geven ze weg te mappen, komen er veel minder camera's terug (dus is goedkoper qua transport, want dit valt onder garantie en is duur voor rekening van de fabrikant + ze moeten er niemand op zetten). Allez, dat is toch mijn redenering...


                            Jörg
                            Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by VJ
                              Originally posted by Dirtyharry71
                              wat houdt een dark-frame correctie in ?
                              Sommige toestellen hebben een dergelijk noise-reduction systeem ingebouwd (vb. D100, de tweede foto wordt automatisch genomen met gesloten sluiter indien de noisereduction aan staat, en de belichtingstijd groter was dan 1 s - dacht ik). De verwerking van de foto duurt dan natuurlijk veel langer (30s belichting -> 2x 30s + verwerking), hoewel ik de indruk heb dat er een optimalisatie in zit (die 2e foto duurt minder lang dan 30s).

                              Jörg
                              Dit is niet juist. De 2de foto duurt exact de tijdsduur die voor de eerste ingesteld was. Ik heb reeds testen gedaan tot 15 min!
                              Als noise resuction on staat bij de D100 is dit actief vanaf 1/2 sec.

                              Pixels eruitmappen voor de D100 gebeurt bij de service, dus voor belgie bij Debeukelaar. Ik heb mijn D100 daarvoor eens binnengedaan samen met de software update omdat die nog versie 1.0 was en samen met de eerst reiniging was dit in minder dan 1 uur klaar. Ik had voor de remapping een heleboel pixels tussen 0 en level 64 bij sluitertijden rond de 30 sec en enkele heel hoge waarden bij sluitertijden rond de 1/8 sec en die zijn allemaal weg en zuiver. Dit blijkt toch vrij efficient te verlopen.

                              De meest invloedrijke factor is de temperatuur. Anderzijds begint de ruis vooral toe te nemen boven de 4 minuten! maar zelfs tot 15min zijn opnames behoorlijk. Ik had de testen zo gedaan dat ik op halfweg de tijd een opname inflitste en daarbuiten was alles donker. Zo kon ik de degradatie, het weglekken dus van de beeldinhoud bekijken. Er is nl verschil tussen iets dat vrij vroeg in de opname tijd valt en dat wat vrij laat belicht wordt. Als je zo opnames moet maken vb door painting moet je de meest globale belichting zolang mogelijk uitstellen, dan zal er op heel lange tijden minder lichtlek zijn.

                              U ziet, allemaal zaken waar ik al serieus mee gespeeld heb, niet bang van zijn dus....

                              Groetjes
                              Frans

                              Comment

                              Working...
                              X