Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dure inkt...zie mijn rekensom

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dure inkt...zie mijn rekensom

    Een tijd geleden heb ik via een website het boek van Thom Hogan besteld (Complete Guide to the Fuji FinePix Pro S2) voor $ 40 inclusief verzending. Toen de postbode het pakje afleverde was ik wat teleurgesteld omdat het geen 'echt' boek was, maar een Adobe PDF-file (304 blz) die op een CDr schijfje gebrand was. Omdat een gedrukt boek nu eenmaal handiger is dan een PDF-file, besloot ik die 304 pagina's af te drukken met de HP Deskjet 5550. In de printer plaatste ik een gloednieuwe HP c6656a cartridge want ik wou niet zonder inkt vallen tijdens het printen, enkel de papierlade af en toe aanvullen met vers papier.
    Op het doosje van de cartridge staat dat er 19 ml inkt in zit en volgens mij moest dat toch voldoende zijn om die pagina's mee af te drukken. Kleurenafbeeldingen kwamen in de PDF-file nauwelijks voor, dus een nieuwe kleurcartridge plaatsen vond ik niet nodig. Ik begin met afdrukken in 'klad' modus.
    Na een dikke 270 pagina's afgedrukt te hebben, merk ik dat er witte streepjes in de afdrukken verschijnen. Op mijn beeldscherm komt de melding dat de inkt bijna op is en dat ik de cartridge best kan vervangen. Ik besluit om toch maar door te gaan met afdrukken, maar na nog eens 5 pagina's moet ik toch onderbreken, want de tekst is niet meer leesbaar. Ik moet dus toch nog een nieuwe cartridge gaan kopen.
    Bij een locale computerdealer stap ik binnen en merk dat ze daar ook inktflesjes hebben van 140ml zwarte pigment inkt voor maar € 13. Ik heb dus de keuze: een nieuwe HP cartridge kopen voor €22,20 met 19 ml inkt in of een navulsetje van 140ml voor € 13. Na wat wikken en wegen (ik was namelijk niet vertrouwd met die navulsetjes) roept de verkoopster een man van de technische dienst en hij overtuigt mij om het navulsetje te kopen. Hij gaf mij de nodige uitleg en toonde hoe het moest. Al het nodige (inclusief een 'gedrukte' handleiding !!) gaf hij mee in een plastic zakje.

    Terug thuis gekomen, volg ik de instructies op. Het vullen gaat zeer gemakkelijk (helemaal geen knoeiboel). Het resetten van de cartridge (zodat de printer de gevulde terug als een nieuwe kent) heb ik 2 keer moeten doen. Alles werkte goed en ik heb de resterende 29 pagina's van mijn PDF-file kunnen afdrukken. Ik merk totaal geen verschil tussen de inkt uit de hervul set en de originele HP.

    In de late namiddag ging ik terug naar de winkel en heb mij ook de kleuren hervulset aangekocht ( 3 x 140 ml) voor de c6657a cartridge. Tot mijn verbazing kreeg ik wel te horen dat ze nog geen hervul inkt hadden voor de c6658a photo cartridge. Blijkbaar moest die nog binnen komen over enkele weken. De kleurencartridge hervullen gaat dus net zo gemakkelijk als de zwarte! Ongelooflijk.

    Nu mijn rekensommetje:

    1 HP c6656a zwart cartridge kost € 22,20 (19 ml )
    1 HP c6657a kleuren cartridge kost €39,20 (17 ml totaal, is 5,66 ml van elke kleur)
    1 HP c6658a photo cartridge kost €27,00

    140 ml zwarte pigment inkt kost € 13,0
    3 x 140 ml kleuren inkt voor de c6657a kost € 39,0

    De 304 pagina's hebben mij dus €24,53 gekost aan originele HP zwarte inkt. (ik tel zo: €22,20 : 275 = 0,0807 omdat ik uit één volle cartridge 275 pagina's haal. Het totaal is 0,0807 x 304 = €24,53.

    Hetzelfde kostenplaatje met refill inkt: 1 flesje van 140 ml kost €13. Dit is dus € 0,0929 per ml inkt. Een cartridge hervullen met 19 ml kost dan 19 x € 0,0929 = €1,765. Een rekensom leert mij dat alle 304 pagina's € 1,95 kost.

    304 pagina's printen met HP inkt kost €24,53.
    304 pagina's printern met hetvulsetje kost €1,95. Wat een verschil !!

    Op hun webshop staat de inkt: www.qjet.be
    Die man in winkel heb ik ook enkele vragen gesteld of hun qjet inkt ook watervast is. Dat zou enkel zijn als je fotopapier neemt van goede kwaliteit. Verder vroeg ik de man wat hij de beste fotoprinter vond. Met een glimlach nam hij een map met daarin ook enkele foto's die ik tot mijn grote verbazing ook op de BD-site gezien had. Hij had deelgenomen aan de shootingdays in Lommel en Hasselt en daar kwamen de foto's van. "Kijk en oordeel zelf maar", was zijn antwoord. Ik moet zeggen dat de S900 van Canon toch wel koploper is, de Epson Stylus Photo 950 kwam ook zeer goed uit, ik vond dat die afdrukken beter waren de die van de HP 5550 (nogal donker). Nu twijfel ik of ik door ga werken met de HP of zo'n S900 ga aanschaffen, omdat ze er ook complete qjet cartridges voor hebben die niet duur zijn…

  • #2
    en op één van die foto's poseerde ondergetekende en ook Jacki

    Je hebt waarschijnlijk gesproken met mep, en uit de uitleg die hij me gaf tijdens de rit naar BD3-hasselt, merkte ik ook al dat hij een echte expert is inzake inkten en printers..
    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Ik gebruik reeds meer dan 15 jaar HP-printers. Eerst de 500, dan de 540, nu reeds een tijdje de 895. Redelijk tevreden over,en zij komen bij testen meestal in de top drie (met Canon en Epson). Om mooie foto's te kunnen afdrukken gebruik ik steeds de originele kleur-koppen, en ik denk ook wel dat je dan de beste resultaten krijgt. Maar voor zwartwit vul ik reeds 15 jaar de koppen zelf bij met gewone vulpen-inkt van Pelikan (zwart 4001) of Waterman (zwart) uit (goedkope) potten! Bij mijn huidige printer kun je zogezegd niet bijvullen (geen opening in de kop), maar met een boortje van 2 mm was dat vlug verholpen. Wel oppassen dat je er geen kliederboel van maakt. Als er is bijgevuld moet je de kop eerst een kwartuurtje rechtopzetten in de gootsteen, want er druppelt nog wat inkt uit, er moet nl. een vacuum bereikt worden.
      Met het geld dat ik heb uitgespaard in al die jaren heb ik mij een HP Photosmart 850 kunnen aanschaffen, en ik had nog net genoeg over om mijn vrouwtje een sexy lingerieset te kopen!
      Vele groeten en beste wensen aan de ganse bende,
      Patric.

      Comment


      • #4
        Haha, tot wat spaarzaamheid kan leiden...

        Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Originally posted by tom314
          en op één van die foto's poseerde ondergetekende en ook Jacki

          Je hebt waarschijnlijk gesproken met mep, en uit de uitleg die hij me gaf tijdens de rit naar BD3-hasselt, merkte ik ook al dat hij een echte expert is inzake inkten en printers..
          Inderdaad prachtige afdrukken, en niet alleen omdat wij erop stonden, he Tom .

          Jacki
          Meer foto's op Mukblog

          Comment


          • #6
            De man in de winkel was Michel, hij noemt zich op het forum "MEP" zei hij. Maar wat die boek over de Fuji S2 Pro betreft: die is waardeloos; de auteur zit meer over Nikons te schrijven dan over de Fuji! Geen aanrader...
            Zaterdag ging ik terug bij MEP in de winkel om nog eens naar die afdrukken te kijken van de s900, maar hij beweerde dat Canon in januari met een nieuw type uitkomt, namelijk de i950, die zou nog fijnere inktdruppels spuiten. Enfin, we zien wel!
            Karel

            Comment


            • #7
              Inderdaad, daar zit ik ook op te wachten.
              ToM.___ //Fuji s602.
              www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
              It goes to 11 you know? 1 louder.

              Comment


              • #8
                Ik heb mij op de laatste pc beurs ook een setje aangeschaft (kleur en zwart). Dit weekend de kleurcartridge voor de eerste maal bijgevuld en eerlijk waar, de kwaliteit van de prints zijn goed.Naar mijn bescheiden mening moet er niet veel verschil op zitten en als je dan het prijsverschil vergelijkt is de keuze rap gemaakt. Ik denk dat ik nu wel meer fotokes ga afdrukken.
                Ik heb 25€ betaald voor een set bestaande uit:
                zwarte inkt waarmee ik vier keer opvullen
                kleurinkt goed voor 8x opvullen

                Wetende dat voor één HP cartridge voor zwart ongeveer 30€ kost
                kleur ongeveer 40€.
                Groeten Luc

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tom314
                  Inderdaad, daar zit ik ook op te wachten.
                  Dag Tom314

                  Hier onder wat tekst en een link dit is dan in het engels, wat zeker een plus punt is dat de inkt cartridge verplaatst zijn het zwart en cyan zit nu in het midden en dan die 2 picoliter druppeltjes.

                  Canon launches Bubble Jet i950 with new Micro-Nozzles
                  Canon, leader in imaging technology, is pleased to announce the Bubble Jet i950 the successor to the highly successful, award winning Bubble Jet S900 photo printer. With the new Bubble Jet i950, Canon introduces even higher print resolution and smaller ink droplet size, setting new standards for professional photo printing.
                  Maintaining the same ground breaking photo print speeds as the S900 the new Bubble Jet i950 has a maximum resolution of 4800 x 1200 dpi achieved with a constant ink drop size of just 2 picolitres. The i950 combines Canon's six-ink system and advanced MicroFine Droplet Technology with a new Micro-Nozzle head that delivers tiny ink droplets with accurate and precise drop placement. This makes it a unique and advanced desktop solution for high quality printing - ideal for professional and serious amateur photographers.
                  "Canon's ongoing commitment to research and development in advanced technology has allowed us to create a printer that sets a new standard and quality level for professional photo printing," says Malcolm Hills, Head of Canon Consumer Imaging in the UK.
                  http://www.canon.co.uk/bubblejet

                  Groetjes, Mep
                  http://users.skynet.be/mep
                  No colors, no business!
                  “Our Inks Are Service”

                  Comment


                  • #10
                    Michel/mep,

                    komt er in die i950-reeks ook een A3-printer uit ?
                    En blijft de S9000 voorhanden ?

                    Je mag me altijd mailen indien het zover is, dan sta ik 's anderendaags aan je deur.
                    ToM.___ //Fuji s602.
                    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                    It goes to 11 you know? 1 louder.

                    Comment


                    • #11
                      mmmm een Canon S900... mmm Dat wil ik ook wel eens proberen...mmm
                      Zou die beter zijn dan mijn huidige Epson Photo? ....mmmm
                      Wat kost (in België) zo'n S900 en wat zou die 950 dan kosten?

                      Comment


                      • #12
                        Na het lezen van deze topic, ben ik vandaag langsgeweest in de winkel van mep, een setje kleureninkt gekocht voor mijne hp 959c. Het was de eerste keer dat ik mijn cartridge zelf vul. Daarvoor kocht ik altijd de origenele cartridges van hp. Maar die origenele cartridges kosten schandalig veel geld voor hetgeen je krijgt, nl. €40 voor 19ml.
                        Nu heb ik dus 180ml inkt voor slechts €20,70(inclusief handleiding en spuitjes om de cartridge te vullen)!! Dat kan toch al tellen

                        Mep heeft alles zeer goed uitgelegd over hoe ik tewerk moest gaan en daardoor was het dan ook een fluitje van een cent . Geen gemors met inkt, alles was vlotjes verlopen en de kleuren drukken perfect af(Merci eh Mep)

                        Ik kan het iedereen ten zeerste aanraden, zo'n goede service en vriendelijkheid in de winkel, chapeau
                        Canon S40
                        ----------
                        Fotograferen is een soort overdrijving, een heroïsche paring met de wereld van het stoffelijke.

                        Comment


                        • #13
                          Wel grappig, Mep's 'profile' vertelt mij dat hij 13 jaar is

                          Is die winkel in Overpelt Mep? Waar ligt dat ook al weer??

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Tony smeT
                            Wel grappig, Mep's 'profile' vertelt mij dat hij 13 jaar is

                            Is die winkel in Overpelt Mep? Waar ligt dat ook al weer??

                            Beste Tony
                            Ben wat ouder het is nu aangepast bedankt
                            Waar ligt dat ook al weer??
                            http://www.maporama.com/share/Map.asp?MapID=A8752EE0%2D021B%2D4085%2DB4FA%2D7A51 18EEDB71&PDT=mapomap

                            Groetjes, Mep
                            http://users.skynet.be/mep
                            No colors, no business!
                            “Our Inks Are Service”

                            Comment

                            Working...
                            X