Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

    De laatste tijd hebben we een aantal opmerkingen ontvangen over het feit dat de Belgiumdigital forums door hun succes nauwelijks nog bij te houden zijn. In het verleden hebben we dit kunnen opvangen door een betere onderverdeling van de forums. Maar nu kunnen we toch moeilijk"Mensen en Modellen" gaan onderverdelen in "Blonde Modellen", "Zwartharige Modellen" en "Brunettes", om maar wat te noemen?
    Aan de andere kant zijn er af en toe postings in de Showcase-forums die er in feite niet thuis horen. Showcase zou het "uitstalraam" moeten zijn van de forumleden, en daar horen toch enkel de betere werken thuis, nietwaar?
    Daarom gaan we een softwarefunctie van het forum activeren, namelijk de "Waardering". Zodra de forumadmin (Peter of Sven) deze mogelijkheid geactiveerd heeft, zullen de geregistreerde forumleden een extra menu-item krijgen. Zie het screenshot hieronder:



    De geregistreerde forumleden kunnen door middel van dit dropdown keuzelijstje hun waardering geven over de getoonde foto('s).




    In het topic-overzicht lees je dan in één oogopslag de waardering af die de forumleden gegeven hebben.





    Met de mouse-over de sterren, kan je het aantal stemmers aflezen en de gemiddelde waardering van het topic.





    We gaan deze mogelijkheid tot waardering invoeren, voorlopig nog als een testperiode waarbij de forumleiding deze nieuwe functie regelmatig zal evalueren.

    De F.A.Q. rond Topics Waarderen:

    Kan ik mijn stem nog wijzigen na een verkeerde keuze?
    - Neen. Je kan maar éénmaal stemmen. Doe dit dan ook weldoordacht!

    Zijn er voordelen verbonden aan het verkrijgen van goede waarderingen?
    - Behalve een mogelijk "eergevoel" voor de fotograaf is er niets te winnen met de sterrenwaardering. Bedoeling is om een eerste indruk te krijgen van de getoonde foto's.

    Op welk vlak moeten de foto's worden gewaardeerd?
    - De keuze is aan het forumlid. Het "totaal pakket" is misschien voor jou 4 sterren waard, en een andere foto kan mogelijk maar 2 sterren waard zijn door zijn totaal gebrek aan scherpte. We rekenen hier op het gezond verstand van de forumleden. In feite geef je met de waardering een korte samenvatting van de commentaar die gegeven hebt of zou geven.

    Wat met forumleden die het spel oneerlijk spelen?
    - Forumleden die oprecht en eerlijk hun stemmen uitbrengen hebben niets te vrezen. Het kan best zijn dat de ene dag 25 foto's slecht zijn, en de andere dag 25 foto's uitstekend. Forumleden die echter doelbewust extreem lage scores geven aan (bepaalde) fotografen enkel om hun eigen gemiddelde omhoog te halen, of forumleden die op een andere wijze dit waarderingssysteem saboteren kunnen daarvoor rekenen op de sancties die de forumsoftware mogelijk maken.
    Onder normale omstandigheden zullen enkele oneerlijke forumleden weinig of geen invloed hebben op de gemiddelden indien er meedere correcte waarderingen gegeven werden. Of anders gezegd: hoe meer stemmen, hoe juister de gemiddelde waardering.

    Ben ik verplicht om een stem uit te brengen?
    - Nee, natuurlijk niet.

    Als ik stem, moet ik dan nog een reply posten in het bewuste topic?
    - Neen, natuurlijk niet. Maar iedereen zal het wel waarderen als je een reply post.

    Mag ik mijn stemgedrag openbaar maken in de topics?
    - Het is niet uitdrukkelijk verboden, maar we hebben liever niet dat je aangeeft welke waardering je geeft om positieve/negatieve reacties te vermijden.

    Wat als ik het grondig oneens ben met de waardering?
    - Net zoals voorheen mag je steeds je oprechte mening geven in het bewuste topic. Enige voorwaarde is dan wel dat je deze mening steunt door middel van concrete argumenten. Vertel waarom je het niet eens bent! Opmerkingen of reply's die enkel betrekking hebben op de waardering zoals "Dit is geen 4 sterren waard!" zullen zonder uitleg door de moderatoren verwijderd worden als off-topic.

    Waarom krijgen álle topics op de BD-forums geen mogelijkheid tot het geven van waarderingen?
    - Bepaalde topics kunnen zeer interessant aanvangen, maar eindigen in een totale chaos. Andere topics kunnen dan weer evolueren van oersaai naar zeer leerrijk. Aangezien stemmen niet gewijzigd kunnen worden, kan dit een heel vertekend beeld geven. In Showcase gaat het over de foto's die bij aanvang getoond worden en ongewijzigd blijven.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

    Hier is over nagedacht! Ik waardeer deze optie, de toekomst zal echter uitwijzen of dit top of flop is!

    Mvg Janvangent
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

      Mooi initiatief, en misschien al direct iets bij vermelden dat iets "mooi" vinden heel subjectief is . . . dus ik zou zeggen, zie een minder goede beoordeling niet als een persoonlijke aanval op je fotografische kunsten . . .
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

        Goed idee!

        Groeten, Miriam

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

          Oorspronkelijk geplaatst door 21kine
          Mooi initiatief, en misschien al direct iets bij vermelden dat iets "mooi" vinden heel subjectief is . . . dus ik zou zeggen, zie een minder goede beoordeling niet als een persoonlijke aanval op je fotografische kunsten . . .
          Inderdaad, Francis! We gaan niet twisten over smaken en voor sommigen zal een onscherpe, bewogen foto best wel een kunststuk zijn. Daarom dat het geven van een woordje toelichting ook erg nuttig blijft.
          Zeker niet persoonlijk opvatten dus!

          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

            Wel een goed idee, maar nog iets heel belangrijk!

            De poster in kwestie moet zijn eerst gepost foto's ook laten staan. Soms worden deze nog eens vervangen door bewerkte versies of andere wijzigingen en zo kan je beoordeling weer beinvloeden...

            Lesley.
            -=- Light is the key...

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

              Goed initiatief, maar imho. zou het mss. leerrijker zijn voor de inzender dat de waardering zou gegeven kunnen worden op verschillende niveau's, zoals bvb. compo, scherpte, belichting, originaliteit, ... want één "algemene" waardering zegt niet noodzakelijk wàt precies wél of niet als goed of slecht wordt ervaren.

              Mss. moeilijk om te implementeren, maar ik vond dat ik deze suggestie toch moest meegeven.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
                Wel een goed idee, maar nog iets heel belangrijk!

                De poster in kwestie moet zijn eerst gepost foto's ook laten staan. Soms worden deze nog eens vervangen door bewerkte versies of andere wijzigingen en zo kan je beoordeling weer beinvloeden...

                Lesley.
                Het staat wel niet in de forumregels maar het gezond verstand zegt dat je de originele (eerst) geposte foto's steeds moet laten staan. Anders kan niemand de eerste commentaren nog volgen. Indien de mods dit opmerken, zal de topicstarter er wel aandachtig op gemaakt worden.
                Bewerkte versies kunnen indien nodig steeds in een reply in de loop van de topic bijgevoegd worden, dat is geen enkel probleem.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                  Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                  Goed initiatief, maar imho. zou het mss. leerrijker zijn voor de inzender dat de waardering zou gegeven kunnen worden op verschillende niveau's, zoals bvb. compo, scherpte, belichting, originaliteit, ... want één "algemene" waardering zegt niet noodzakelijk wàt precies wél of niet als goed of slecht wordt ervaren.

                  Mss. moeilijk om te implementeren, maar ik vond dat ik deze suggestie toch moest meegeven.
                  Luc, moeilijk of niet uit te voeren met dit systeem. Voor het échte beoordelingswerk is er nog steeds het Fotodiscussie-forum. Met dit soort waardering ga je een algemene waardering van de foto's krijgen, een waardering op alle vlakken van de fotografie.

                  Je zou dus kunnen stellen: deze foto krijgt 5 sterren omdat de belichting, compositie en scherpte perfect zijn, maar -1 ster omdat de kleuren niet 100% correct zijn weergegeven. Zo kan ieder voor zich zijn eigen waardering opbouwen.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                    Hmmm,


                    Op het eerste zicht een zeer leuk feature, en helpend voor de toevloed aan topics.


                    Echter zullen op die manier mensen die vaak aanwezig zijn en het merendeel van de topics doorlopen, nu om tijd te winnen geneigd zijn enkel naar die topics te gaan kijken die flink wat sterren krijgen. De lager gerangschikte topics zullen minder gelezen worden, hoewel dat dus niet altijd slechte foto's zijn. Dit kan een eerste (en volgende) stemmer zijn smaak totaal niet zijn, maar kan wel als invloed hebben dat vrijwel niemand nog kijkt.


                    Wie nu zegt dat dit niet waar is, loopt tegen zijn zelf gebouwde muur. Want wat is immers de functie van dit? Waarom vind men dit goed? Tijdswinst voornamelijk, toch? Welnu, dan heb je wat hierboven staat ook als gevolg.


                    Zeg je, ik breng toch karakter op om ook naar die slechter gerangschikte foto's te gaan kijken, wat is dan nog het nut van de waardering???


                    Ik zal me ook betrappen enkel nog naar de 'mooie' te gaan kijken om tijd te winnen, en dnek dat ik niet de enige ben...




                    ps: Dit zal bouk ook niet helpen om aan de 25.000 posts te geraken, vermits ie nu ngo enkel moet aanklikken

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                      Misschien kunnen de ondergewaardeerde topics toch een waardering krijgen in de vorm van opbouwende commentaren, om in de toekomst beter te doen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                        Ik heb dezelfde bedenking als ajuin. De functie dient om aan te tonen welke de betere foto's zijn om tijd te besparen, maar de betere foto's zijn voor iedereen anders.


                        Toch vind ik het leuk om te zien dat de moderatoren hier luisteren naar opmerkingen en ook daadwerkelijk naar oplossingen zoeken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                          Oorspronkelijk geplaatst door GretchenRoss
                          Ik heb dezelfde bedenking als ajuin. De functie dient om aan te tonen welke de betere foto's zijn om tijd te besparen, maar de betere foto's zijn voor iedereen anders.


                          Toch vind ik het leuk om te zien dat de moderatoren hier luisteren naar opmerkingen en ook daadwerkelijk naar oplossingen zoeken
                          Jep, dat laatste zeker!!



                          En lut, er zal ook naar 'mindere' gekeken worden en geholpen (wat dan wel weer niet het doel is van showcase!!), maar door de toevloed toch slechts in mindere mate vermoedelijk...

                          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                            Om tijd te besparen
                            ????????

                            Raar,.... Als je een echt goede titel hebt, loopt daar massa volk op af. Het zal altijd iets zijn....

                            gewoon aanzetten die handel, en dan zien we wel uit praktijkervaring...
                            -=- Light is the key...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe forum mogelijkheden: Foto's Waarderen

                              Oorspronkelijk geplaatst door ajuin
                              Echter zullen op die manier mensen die vaak aanwezig zijn en het merendeel van de topics doorlopen, nu om tijd te winnen geneigd zijn enkel naar die topics te gaan kijken die flink wat sterren krijgen. De lager gerangschikte topics zullen minder gelezen worden, hoewel dat dus niet altijd slechte foto's zijn. Dit kan een eerste (en volgende) stemmer zijn smaak totaal niet zijn, maar kan wel als invloed hebben dat vrijwel niemand nog kijkt.
                              Inderdaad Sieben, die bedenking hebben we ook gemaakt. Daarom ook dat dit een testperiode moet doorlopen waarin de forumleiding regelmatig zal evalueren.

                              Langs de andere kant, als we mede daardoor de échte "kiekjes", de nietszeggende snapshots kunnen weren uit Showcase, zijn we met z'n allen ook beter af op termijn.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X