Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tjongervalei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tjongervalei

    Ik ben vandaag nog even naar de Tjongervalei geweest met de tips achterin mijn hoofd uit mijn vorige post

    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113260

    dus bij deze nog 3 pogingen tot een landschap.
    Heb ik van de tips wat geleerd? of vinden jullie het niks?

    De laatste 2 zijn met een pola filter eropgemaakt.








    Groeten Nico

    p.s er staan meer foto's van de Tjongervalei op mijn fotopic in de collectie "Tjongervalei"
    Last edited by nicodejong; 24 mei 2006, 22:19.
    Flickr

  • #2
    Re: Tjongervalei

    ga voor de laatste opname, de tweede onder wat donker.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Tjongervalei

      Je polarfilter heeft je hier vooral donkere partijen opgeleverd heb ik de indruk.
      Mss volgende keer ISO200 ?
      fotosite

      Comment


      • #4
        Re: Tjongervalei

        Mooie reeks De twee foto's met de pola-filter zijn wel wat donker maar met heel mooi licht, vooral de laatste is heel mooi
        Groetjes Vicky

        Comment


        • #5
          Re: Tjongervalei

          Weet niets van je vorige post, maar dit is allesins een mooie reeks, vooral nr 3 kan mij bekoren

          Groetjes JLM

          Comment


          • #6
            Re: Tjongervalei

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Je polarfilter heeft je hier vooral donkere partijen opgeleverd heb ik de indruk.
            Mss volgende keer ISO200 ?
            Dat maakt toch niets uit? Een halve stop overbelichten wel.

            Ik vind dat donkere wel wat hebben. De tweede en derde zijn dan ook het mooist, ook qua compositie. Die eerste mist wat diepte.

            Ik blijf echter het vermoeden hebben dat de foto's niet helemaal horizontaal staan...
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

            Comment


            • #7
              Re: Tjongervalei

              Heerlijke reeks met voor mij als uitschieter no3. En goed de tips van de de vorige post in de gaten gehouden. Je ziet nu 3 dingen terugkomen in de plaatjes. Zelfs de 1/3 - 2/3 regel is toegepast. Knap!!!!!

              No3 voor mij dus: Mooie rustige plaat met die bloemen en water. Toppie. Misschien idd een 1/2 -1 stopje oplichten maar dat is ook alles. Pola filter geeft hier idd een mooie blauwe lucht, maar tevens een verdonkering van het geheel. Meestal trekken die dingen 1-2 stops licht weg.

              ps.. je weet dat die polafitlers het best werkten als de zon in een hoek van 90gr ten opzichte van de camera staat? Ga je afwijken dan kun je links of rechts donkere luchten krijgen terwijl de rest lichter is. Ik heb dat zelf ervaren en dat is knap lastig als je thuis zit en niet meer terug kunt.
              Last edited by MadMax; 25 mei 2006, 10:47.
              Groetjes, Jörgen
              www.beautyshoot.nl

              Comment


              • #8
                Re: Tjongervalei

                Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                Heerlijke reeks met voor mij als uitschieter no3. En goed de tips van de de vorige post in de gaten gehouden. Je ziet nu 3 dingen terugkomen in de plaatjes. Zelfs de 1/3 - 2/3 regel is toegepast. Knap!!!!!

                No3 voor mij dus: Mooie rustige plaat met die bloemen en water. Toppie. Misschien idd een 1/2 -1 stopje oplichten maar dat is ook alles. Pola filter geeft hier idd een mooie blauwe lucht, maar tevens een verdonkering van het geheel. Meestal trekken die dingen 1-2 stops licht weg.

                ps.. je weet dat die polafitlers het best werkten als de zon in een hoek van 90gr ten opzichte van de camera staat? Ga je afwijken dan kun je links of rechts donkere luchten krijgen terwijl de rest lichter is. Ik heb dat zelf ervaren en dat is knap lastig als je thuis zit en niet meer terug kunt.
                Het verliezen van licht door een polafilter wordt toch automatisch gecompenseerd door de belichtingsmeter? Tenzij je volledig op manual werkt en uitgaat van de belichting zonder polafilter, zou die 1-2 stops lichtverlies geen donkere foto op moeten leveren.
                Het enige dat nadelig zou kunnen zijn is, dat je een te lange sluitertijd krijgt en een statief moet gebruiken. In dat geval is de suggestie van Elsan een oplossing.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #9
                  Re: Tjongervalei

                  Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn
                  Het verliezen van licht door een polafilter wordt toch automatisch gecompenseerd door de belichtingsmeter? Tenzij je volledig op manual werkt en uitgaat van de belichting zonder polafilter, zou die 1-2 stops lichtverlies geen donkere foto op moeten leveren.
                  Het enige dat nadelig zou kunnen zijn is, dat je een te lange sluitertijd krijgt en een statief moet gebruiken. In dat geval is de suggestie van Elsan een oplossing.
                  't zal wel aan mijn cameratje of onkunde liggen dat zodra ik er een filter voorzet de boel een stuk donkerder wordt dan voorzien. Vooral bij die ND. Ik snap daar helemaal NIETS van Daarom kijk ik ook altijd op het histogram de laatste tijd en dat helpt enorm. Kan natuurlijk ook komen doordat ik bijna altijd spotmeet. Hmm.. toch maar die workshop in Californie boeken.
                  Groetjes, Jörgen
                  www.beautyshoot.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tjongervalei

                    bedankt voor de commentaren en de foto's zijn op een statief genomen
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tjongervalei

                      Oorspronkelijk geplaatst door MadMax
                      't zal wel aan mijn cameratje of onkunde liggen dat zodra ik er een filter voorzet de boel een stuk donkerder wordt dan voorzien. Vooral bij die ND. Ik snap daar helemaal NIETS van Daarom kijk ik ook altijd op het histogram de laatste tijd en dat helpt enorm. Kan natuurlijk ook komen doordat ik bijna altijd spotmeet. Hmm.. toch maar die workshop in Californie boeken.
                      Om even off-topic door te gaan - als ik mag:
                      Natuurlijk wordt het beeld in je zoeker donkerder; er valt tenslotte minder licht binnen. Maar de belichtingsmeter zit ook in de camera, en zal dus ook minder licht zien. Daar reageert die dus op en corrigeert de hoeveelheid, door het filter weggenomen licht.
                      meer over mijn fotografie is te vinden op
                      http://www.nandoonline.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tjongervalei

                        Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn
                        Om even off-topic door te gaan - als ik mag:
                        Natuurlijk wordt het beeld in je zoeker donkerder; er valt tenslotte minder licht binnen. Maar de belichtingsmeter zit ook in de camera, en zal dus ook minder licht zien. Daar reageert die dus op en corrigeert de hoeveelheid, door het filter weggenomen licht.
                        [off topic]
                        Ik had het over de foto en niet over het beeld in mijn zoeker Maar nogmaals, ik zal wel wat over het hoofd zien
                        Groetjes, Jörgen
                        www.beautyshoot.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tjongervalei

                          knappe reeks,
                          en ondanks dat hij wat donker is, schiet n° 2 er met kop en schouders boven uit wat mij betreft.

                          Grtz

                          K.
                          Canon Eos 350D
                          onder het motto: al doende leert men

                          Comment

                          Working...
                          X