Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleuren op scherm en op afdruk...

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleuren op scherm en op afdruk...

    Help!

    als ik foto's laat afdrukken dan zijn de kleuren altijd anders dan op mijn scherm. Dacht ik dat de fotograaf een kleurcorrectie deed (en dat was ook zo) maar zelfs zonder is er nog een merkelijk verschil.
    Bestaat er een manier om mijn scherm te calibreren?
    kan ik bijvoorbeeld een foto nemen van iets, laten afdrukken en dan mijn scherm regelen totdat de kleuren ongeveer gelijk zijn??
    En wat moet er dan op die foto staan? Zijn daar kleurenkaarten voor?
    Graag wat goede tips
    Time is a precious little thing....

  • #2
    wat je "wilt" is niet goedkoop .. je hebt een callibratiekit nodig: een soort van schermscannerm et 6 tot 8 kabels aan (bij ons noemen ze dat de "spin" die aan de hand van een bepaald voorbeeldbestand je apparatuur semi-automatisch regelt .. reken op minimaal 500 euro excl. BTW

    de eenvoudigste (goedkope) manier is om enkele foto's die heel verschillend genomen zijn een een bestand met de 3 basiskleuren (RGB) te laten ontwikkelen zonder kleurcorrectie. en daarna je scherm te regelen naar die foto's. wees wel critisch met de foot's die je gebruikt, soms zijn ze gewoon slecht afgedrukt (vb. blauwe waas) laat ze eventueel 2 of 3 keer bij je courante afdrukservice ontwikkelen om zeker te zijn, dat dezelfde foto's/bestanden identiek afgedrukt werden, (anders moet je maar een gemiddelde nemen?)

    Comment


    • #3
      Ik denk inderdaad dat ik het maar best bij wat gewone afdrukken kan houden...
      is beter voor mijn budget
      toch bedankt voor de tip
      Time is a precious little thing....

      Comment

      Working...
      X