Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winterse zonsopkomst in de Grote Peel



    Ik vind dit een geslaagde foto... dacht ik.
    Nu ben ik weer gaan twijfelen.

    Als ik zo naar de donkere delen van de lucht kijk, denk ik dat het niet bepaald geslaagd is met betrekking tot kleur en ruis.
    Ligt dit wellicht aan de 2 stops onderbelichting?
    Dit effect heb ik nooit gezien in de tijd dat ik analoog mijn dia'tjes schoot. Loop ik hier nu tegen (een van) de beperkingen van digitale fotografie aan?

    EOS 20D + EF-S 17-85mm IS USM @ 17mm
    diafragma voorkeuze 1/1000sec f13 -2.0EV compensatie @ ISO200
    Last edited by azhrarn; 24 april 2007, 11:54. Reden: foto komt van andere lokatie
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

  • #2
    Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

    Deze compo is ook erg moeilijk. De foto is te druk teveel riet/gras waardoor het te druks is. Je weet niet waar je kijken moet. De zon is nog veel te vel , ondanks je onderbelichting brand de zon uit. De lucht is veel te strak waardoor je geen mooie ondergang krijgt.
    Volgende keer langer wachten dat de zon bijna verdwenen is. Regel : als je met je eigen ogen tegen de zon in kan kijken dan neem je de foto.
    Tip voor mooie ondergangen: neem die dan met dreigende wolken. Dan is je kans van slagen veel groter. Heb je pech dan zakt er net een wolk voor de zon en zie je hem die dag niet weer terug. Heb je geluk 1 op de 5 keer dan heb je een pracht van een ondergang met een mooie dreigende wolkenpartij.
    Mvg, drh

    "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

    Comment


    • #3
      Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

      Oorspronkelijk geplaatst door drh
      Deze compo is ook erg moeilijk. De foto is te druk teveel riet/gras waardoor het te druks is. Je weet niet waar je kijken moet. De zon is nog veel te vel , ondanks je onderbelichting brand de zon uit. De lucht is veel te strak waardoor je geen mooie ondergang krijgt.
      Volgende keer langer wachten dat de zon bijna verdwenen is. Regel : als je met je eigen ogen tegen de zon in kan kijken dan neem je de foto.
      Tip voor mooie ondergangen: neem die dan met dreigende wolken. Dan is je kans van slagen veel groter. Heb je pech dan zakt er net een wolk voor de zon en zie je hem die dag niet weer terug. Heb je geluk 1 op de 5 keer dan heb je een pracht van een ondergang met een mooie dreigende wolkenpartij.
      Dank je wel voor je commentaar.
      Ik moet toch even vermelden dat het hier om een zonsOPkomst gaat, en niet om een zonsondergang. Wellicht weet je dat de opkomst van de zon nooit - of vrijwel nooit - zo spectaculair is als een ondergang. Ik denk dan ook dat dit geen vergelijk is dat je niet direct kan maken.
      Je hebt gelijk, dat zonsondergangen het mooist (kunnen) zijn met dramatische wolkenpartijen en luchten die in vuur en vlam staan. De lucht waarmee ik te maken had was koud van de nachtelijke vorst, rustig en wolkenloos. De tijd wanneer de foto was gemaakt, was minder dan een half uurtje na zonsopkomst (meen ik me te herinneren), een tijd waarin de adem condenseerde op het moment dat deze de mond verliet. Die kilte was zichtbaar in de lucht, en ik wilde die ook vastleggen. Geen warme kleuren, dit keer, welke alleen aan het einde van de dag te vinden zijn.

      Ik heb ook twijfels bij de foto, mede door de verschrikkelijke helderheid van de zon. Maar dat is precies zoals het was, Dat, samen met het gras en het verloop naar de donkere lucht, leek me een dramatisch effect geven.
      Te druk? Dat is waar ik het dan niet mee eens ben. Een foto van dit gras zonder zon zou waarschijnlijk zo niet genoemd worden.

      Maar ja... tegelijkertijd blijf ik mijn twijfel houden. Misschien heb je dan wel weer gelijk. Echter, nogmaals, ik wil het absoluut niet vergelijken met een zonsondergang... appels en peren

      Dank je voor je commentaar.
      meer over mijn fotografie is te vinden op
      http://www.nandoonline.com

      Comment


      • #4
        Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

        ja toch wel een mooie opname, maar het verhaal over wat mooier is; op of ondergang, heeeeeelemaal niet met je eens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

          Een zonsopgang kan imo evenmooi, zoniet mooier zijn dan een zonsondergang.
          Je snapt allicht wel de bedoeling van Drh : laten we stellen dat je hier dan net te laat bent
          't blijft spelen met diafragma en sluitersnelheid om detail in je foto te behouden en de zon niet te laten uitbranden, maar als ze te hoog komt wordt het moeilijk.
          Wat je hier wel had kunnen proberen was je standpunt iets te veranderen, in dit geval meer naar rechts. De zon zou dan meer door die graspol geschenen hebben en die zou je geholpen hebben de grootste schittering te breken en te maskeren.
          fotosite

          Comment


          • #6
            Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan
            Een zonsopgang kan imo evenmooi, zoniet mooier zijn dan een zonsondergang.
            Je snapt allicht wel de bedoeling van Drh : laten we stellen dat je hier dan net te laat bent
            't blijft spelen met diafragma en sluitersnelheid om detail in je foto te behouden en de zon niet te laten uitbranden, maar als ze te hoog komt wordt het moeilijk.
            Wat je hier wel had kunnen proberen was je standpunt iets te veranderen, in dit geval meer naar rechts. De zon zou dan meer door die graspol geschenen hebben en die zou je geholpen hebben de grootste schittering te breken en te maskeren.
            Ha... Dat is een goede, iets waar ik op dat moment en tot op heden niet bij nagedacht had; meer door de graspol heen.
            Even wachten tot de regen uit de hemel gespoeld is, zodat de zon haar gezicht weer over de rand van de wereld kan tillen. Dan probeer ik het gewoon nog een keer.
            meer over mijn fotografie is te vinden op
            http://www.nandoonline.com

            Comment


            • #7
              Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

              Sorry azhrarn niet goed gelezen, de rest blijft hetzelfde, voor mij te druk en de zon uitgebrand. Zulke pollen kunnen heel mooi zijn, maar niet over het gehele beeld. Het was mooier geweest volgens mij mening dat er een pol links of rechts over een kwart van het beeld te zien was en de rest buiten de dov viel. Over opkomst van de zon kan je het volgende zeggen. Je moet geluk hebben dat de zon mooi roze/oranje kleur geeft. Zodra je niet meer met je ogen in de zon kan kijken is het afgelopen met fotografie tegen de zon in. Nu kan je nog met je camera achter een boom gaan staan en daar de pit mee opvangen maar de jus is eraf.
              Mvg, drh

              "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

              Comment


              • #8
                Re: Winterse zonsopkomst in de Grote Peel

                Oorspronkelijk geplaatst door drh
                Sorry azhrarn niet goed gelezen, de rest blijft hetzelfde, voor mij te druk en de zon uitgebrand. Zulke pollen kunnen heel mooi zijn, maar niet over het gehele beeld. Het was mooier geweest volgens mij mening dat er een pol links of rechts over een kwart van het beeld te zien was en de rest buiten de dov viel. Over opkomst van de zon kan je het volgende zeggen. Je moet geluk hebben dat de zon mooi roze/oranje kleur geeft. Zodra je niet meer met je ogen in de zon kan kijken is het afgelopen met fotografie tegen de zon in. Nu kan je nog met je camera achter een boom gaan staan en daar de pit mee opvangen maar de jus is eraf.
                Ik heb hier een boek waar de schrijver juist bij OPgangen op pad gaat. Hij schrijft dat hij meestal een halfuur voordat de zon opkomt aanwezig is. Dan zijn de kleuren aan de hemel het mooist. Hij laat ook een serie zien tot een halfuur na opkomst en dat zijn de kleuren al redelijk hard.

                Nu over de foto. De kou straalt er echt wel vanaf, zeker met deze hemel.
                Ikzelf vind hem dus niet te druk maar dat is smaak. En ruis kan ik ook niet echt vinden. Maar waarom dan geen iso100? Dit soort fotos kun je nemen met iso50. Sluitertijd blijft snel genoeg. Of zit dat niet op de D20?

                Groet
                MadMax.
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

                Comment

                Working...
                X