Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaal versus analoog : kwaliteit ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaal versus analoog : kwaliteit ?

    Beste fotoliefhebbers,

    Naar aanleiding van de Aldi aanbieding mij beginnen
    interesseren in digitale fotografie.
    Ik heb nog wat vraagjes ...

    De Canon s-serie (30 of 45) spreekt me wel aan, maar ik wil
    wel geen merkbaar slechtere kwaliteit dan mijn reflex toestel.
    (10 jaar oude nikon f50 met sigma zoom lens 28 - 200)
    Kan dat ? Ben van plan om vergrotingen tot max. 20 op 30 te maken.
    En ivm met die vergrotingen, volstaan 3 Mega pixel of niet ?

    groeten,
    Philip.



  • #2
    ivm de resolutie, 3MP zou moeten volstaan. En ivm de S30, de foto's die ik er al van zag, leken me zeer goed.

    Ik geloof dat members Vejito en Jan66 ook dit toestel gebruiken.
    Hier vind je hun foto's:

    http://sdemey.no-ip.com/
    http://www.travelspot.be/

    Welkom op BD,

    ToM.___ //Fuji s602.
    www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
    It goes to 11 you know? 1 louder.

    Comment


    • #3
      Als je tussen de S30 en S45 twijfelt, zou ik een klein beetje meer geld uitgeven en de S45 kopen. Je hebt direct een 4MP toestel, en het maakt ook gebruik van de nieuwe Digic processor van Canon. En afdrukken van een digicam, zeker van de gevestigde merken zoals Canon Nikon ed. zijn zeker gewaagd aan de afdrukken van vele analoge toestellen!

      :: http://www.dpix.be ::

      Comment


      • #4
        3 megapixel is genoeg voor afdrukken van 30x20 cm, met 4 megapixel heb je nog wat speelruimte om later op de computer de foto een beetje te croppen (randen afsnijden) als je dus van plan bent regelmatig afdrukken op dat formaat te maken zou ik je 4 megapixel aanraden.
        <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

        Comment


        • #5
          Hallo Philip,

          Voorop gesteld dat je met je analoge toestel een hoge kwaliteit dia's produceert en alles, ook je foto's, laat verwerken in een professioneel lab, zal je er met een digitale camera van de reeks die noemt, PowerShot S30/S40/S45, er beslist op achteruit gaan.

          De resolutie en de contrast omvang van vrijwel alle nu op de markt aanwezige digitale camera's, kan NOG NIET op tegen de kwaliteit op die aspecten van een GOED belichte en ontwikkelde film. Maak je echter je dia's en fotoos met behulp van gewone consumenten films en -laboratoria, dan zal de 4mb plaat van een Canon PowerShot, en die van een groot aantal andere merken, je zeker NIET teleurstellen.

          Het zal niet lang meer duren tot het moment waarop de digitale camera even goed is als een moderne analoge camera. Maar het zal wel veel langer duren tot hij even betaalbaar is. Ondertussen kan je met de huidige digitale camera bést heel veel plezier hebben.

          Groetjes,
          Willem
          Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
          http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

          Comment


          • #6
            bedankt allen voor de heldere uitleg.

            Willem,
            Het is juist dat soort nuancering en afweging dat ik wou horen !

            Enthousiaste reacties van mensen die 2 dagen geleden een camera
            gekocht hebben, (vind je heel veel op dit forum) zijn immers heel moeilijk te beoordelen ...

            groeten,
            Philip.

            Comment


            • #7
              Originally posted by tom314
              Ik geloof dat members Vejito en Jan66 ook dit toestel gebruiken.
              Foutje Tom : ik gebruik nog steeds een S10 (2.1 MP)... (maar toch bedankt voor de vermelding van onze site )
              Jan
              www.travelspot.be - iets nodig ? - best of ...

              Comment


              • #8
                Originally posted by phil R1150GS
                bedankt allen voor de heldere uitleg.

                Willem,
                Het is juist dat soort nuancering en afweging dat ik wou horen !

                Enthousiaste reacties van mensen die 2 dagen geleden een camera
                gekocht hebben, (vind je heel veel op dit forum) zijn immers heel moeilijk te beoordelen ...

                groeten,
                Philip.
                Maar vergis je niet Philip, laat mij niet kiezen tussen mijn nog steeds redelijk uitgebreide uitrusting 'analoge spiegelreflexcamera' en mijn kleine PowerShot S40, met al zijn beperkingen. Je zult me dan nog lang op deze site zien 'rondhangen' met dat kleine avatarretje linksboven in de hoek.

                Groetjes,
                Willem
                Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by phil R1150GS
                  bedankt allen voor de heldere uitleg.

                  Willem,
                  Het is juist dat soort nuancering en afweging dat ik wou horen !

                  Enthousiaste reacties van mensen die 2 dagen geleden een camera
                  gekocht hebben, (vind je heel veel op dit forum) zijn immers heel moeilijk te beoordelen ...

                  groeten,
                  Philip.
                  Maar vergis je niet Philip, laat mij niet kiezen tussen mijn nog steeds redelijk uitgebreide uitrusting 'analoge spiegelreflexcamera' en mijn kleine PowerShot S40, met al zijn beperkingen. Je zult me dan nog lang op deze site zien 'rondhangen' met dat kleine avatarretje linksboven in de hoek.

                  Groetjes,
                  Willem
                  Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
                  http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

                  Comment


                  • #10
                    Hi Philip,

                    Ik sluit mij vooral aan op de reply van Willem. Ik heb ook analoog gewerkt, eigen doka afdruk, daarna digitaal scannen (LS4000) en nu digitaal. Als je gewoon uitgaat dat de meeste foto labs werken met een basis laser belichting van 300 dpi dan heb je voor de maximale resolutie te halen van een 20x30cm foto 2400x3600 punten nodig. Is toelevering lager dan wordt dit kunstmatig verhoogd, is die hoger dan wordt die kunstmatig verlaagt tot 300 dpi. Ideaal heb je dus een 8.6 mega pixel nodig. Ik vermoed dat dit ongeveer de echte grens is waarbij een digitaal beeld met deze 300dpi machines kan verwerkt worden. Maar er zijn nog een aantal andere factoren en dit is de kleurdiepte. Dit is nu beperkt tot 8 bit/kleur terwijl de opnames meestal hoger zijn. Op mijn nikon scanner heb ik 5550x3750 pixels met een kleurdiepte van 14 bit/kleur. Dit geeft een enorme brute file van bijna 120 Mbyte/foto maar de gescande pixel mag je niet vergelijken van zuiverheid en scherpte met die van de RAW CCD van de digitale toestellen. Als je inderdaad analoog neemt bv dia's die zeer goed verwerkt zijn, dan kun je de beide resultaten gaan vergelijken, maar in bijna alle andere gevallen gaat de digitaal reeds winnen in het eind resultaat (bij 5 tot 6 Mega pixels). Elke techniek heeft zijn toepassingen. Maar, een zeer belangrijk element bij de digitaal is de heel snelle respons tussen foto maken en resultaat, die doorslaggevend kan zijn. Na deze ervaring heb ik toch besloten om nu reeds mijn analoge verwerkingen te stoppen, mijn scanner toch te behouden om de verwerking van bestaande dia's en negatieven verder te kunnen ondersteunen, en nog enkel naar digitaal te gaan. Ik ben nog in bezit van een technische camera en die is gewoon niet te vervangen op dit ogenblik. Mijn digitale afdrukken begrens ik tot 10x 6.6 " en de rest vul ik aan met wit tot de 20x30cm bereikt wordt. iaw zelfs met mijn 6 megapixel ga ik nog niet tot de volle 20x30cm. Kun je dan geen goede afdrukken maken op 20x30? natuurlijk wel, maar niet ideaal, niet het beste, maar voor de meesten onder ons zullen dit reeds als perfect beschouwen.

                    Frans

                    Comment

                    Working...
                    X