Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotodatabase

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotodatabase

    Ik blijf maar vraagjes stellen

    Wie gebruikt welke software voor het organiseren van zijn digitale foto's? Ik kan me voorstellen dat duizenden foto's catalogeren en organiseren niet zo evident is?

    Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede database om alle gemaakt foto's te organiseren, bij voorkeur met de mogelijkheid om exif info en commentaar bij een foto te plaatsen. Ideaal zou een proggy zijn die van alle foto's automatisch een/meerdere webpagina's kan maken (voor persoonlijk gebruik).

    Ik heb twee soorten van die programma's reeds gezien, degene die de foto's echt in een database gaan bewaren (en waarbij het origineel die weg mag) en degene die gebaseerd zijn op 'het linken' naar de originele foto's. Voor- en nadelen van beide systemen? Welke software is aan te raden (mag betalend zijn indien van goede kwaliteit).

    Bedankt voor de info.

    --
    Met vriendelijke groeten,
    Sven De Troch
    sven@nt-admin.com
    --
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

  • #2
    Een programma dat zowat aan al deze eisen voldoet is fotostation van fotoware, zeer eenvoudig is gebruik en ik geloof dat de pro versie zelfs automatisch alle exif info mee opslaat en gebruikt.

    http://www.fotoware.com/

    Hier zou alle verdere info moeten staan

    groetjes Gaetan

    Comment


    • #3
      Bedankt voor de info, heb ze alletwee eens geïnstalleerd en getest. De Pro versie is meer voor het gebruik in "grote" omgevingen en de prijs zal navenant zijn (client-server).

      De gewone versie voldoet eigenlijk wel aan mijn eisen, behalve dat de EXIF info niet kan opgeroepen worden en da's toch wel een noodzaak.

      Ik zoek dus in feite een kruising tussen deze versie en het (overigens uitstekende) Thumber. Mocht Thumber wat meer functies hebben, zou ik voor Thumber kiezen, mocht Fotoware Exif info kunnen lezen, dan zou ik daarvoor kiezen.

      Iemand ervaring met een proggy die aan deze wensen voldoet (en dat nog betaalbaar is (max 5000 bfr)?

      --
      Met vriendelijke groeten,
      Sven De Troch
      sven@nt-admin.com
      --
      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

      Comment


      • #4
        Ik ben uiteindelijk ook bij Fotostation gekomen... maar de niet-Pro versie kan perfect EXIF info lezen, toch de Mac versie ervan die ik vorige week getest heb...
        Wat er professioneel nog gebruikt wordt zijn Canto Cumulus en Extensis Portfolio maar beiden ondersteunen standaard geen EXIF (Portfolio heeft ergens wel een plugin, gemaakt door een gebruiker...). Beide programma's zijn 'Media Asset Management' dus kunnen meer dan enkel foto's verwerken...
        Fotostation kan je hier kopen:
        Myriade NV
        Drongenstationstraat 61
        9031 Drongen
        Phone: +32 92 26 60 29
        Fax: +32 92 26 60 84
        E-Mail: jan@myriade.be
        Ik had nog contact met die mensen vorige week... bel ze gerust als je er vragen over hebt... Het is ook opmerkelijk dat alle grote uitgeverijen Fotostation gebruiken...

        groeten,
        Wim

        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

        Comment


        • #5
          Thx, dan zal ik het nog maar eens beter bekijken Kan je me zeggen waar de EXIF info ergens te zoeken valt?

          Heb je een idee van de prijs (voor de standaard versie)?

          --
          Met vriendelijke groeten,
          Sven De Troch
          sven@nt-admin.com
          --
          Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

          Comment


          • #6
            Kheb enkel prijzen liggen van de Pro versie, bel gewoon naar Myriade morgen en je weet het De Pro single user versie kost al 30.000 fr.

            EXIF info toont ie als je 'properties' over een beeld vraagt. Ik geloof wel dat je niet kan zoeken in EXIF informatie... zou eigenlijk wel leuk zijn om bijvoorbeeld alle foto's op te zoeken die op 400 asa getrokken zijn...

            groeten,
            Wim

            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

            Comment


            • #7
              Mailtje naar die jongens is al weg
              Hopelijk is dat een stukje goedkoper, want zo'n bedrag wil ik niet uitgeven voor zo'n tooltje. Gezien de std versie toch een pak eenvoudiger is dan de pro versie, zal dat wel meevallen zeker? Als ik de prijs in mijn bezit heb, laat ik wel iets weten voor de collega's hier.

              En idd, exifs doorzoeken zou wel een interessante optie zijn.

              --
              Met vriendelijke groeten,
              Sven De Troch
              sven@nt-admin.com
              --
              Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

              Comment


              • #8

                EXIF info toont ie als je 'properties' over een beeld vraagt.
                groeten,
                Wim
                Daar had ik dus ook (tevergeefs) gekeken
                'k Heb nu een beetje beter gekeken en de exif info is te zien onderaan het scherm, is standaard vrij klein venstertje, vandaar dat het mij nog niet opgevallen was.

                --
                Met vriendelijke groeten,
                Sven De Troch
                sven@nt-admin.com
                --
                Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                Comment


                • #9
                  hebt... Het is ook opmerkelijk dat alle grote uitgeverijen Fotostation gebruiken...
                  Wim, je hebt voor een stuk wel gelijk, de meeste zullen Fotostation wel gebruiken. Ook wij, maar dan eerder voor mobiele gebruikers. Bijvoorbeeld de digitale fotograaf die te velde op zijn laptop alle beelden snel wil bekijken, bijschriften plaatsen, automatisch doorsturen met FTP en dergelijke meer. Allemaal heel gemakkelijk met de Fotostation Pro 4.5

                  Echter voor het echte archiefwerk van foto's werken bij mijn weten de meeste mediagroepen in België met Phrasea (www.phrasea.com), in België heeft Alfaprint (www.alfaprint.be) daar heel veel ervaring mee. Zoals te zien is op hun website, zijn de meeste mediagroepen daar wel klant.

                  Alleen, is dat niet direct meer voor de gewone thuisfotograaf.

                  mvg,
                  peter


                  Comment


                  • #10
                    Kan er iemand eens de 'grote' verschillen opnoemen tussen de standaard en de pro versie? Kwestie van te weten waarmee we verder moeten experimenteren?

                    Wim, bedankt trouwens voor de tip van Photobox, ziet er inderdaad goed uit.

                    --
                    Met vriendelijke groeten,
                    Sven De Troch
                    sven@nt-admin.com
                    --
                    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                    Comment


                    • #11
                      Hier zijn de prijzen die ik gekregen heb. Extract uit hun mail:

                      Er bestaan 2 versies een soort "lite versie" en die kost 5445 ex BTW en de Pro versie kost 32500,- ex BTW.
                      Dit kan met onze koerier opgestuurd worden tegen terugbetaling. De transportkost bedraagt 500,- BEF ex BTW


                      Voor die prijs ga ik dan liever Thumbsplus gaan gebruiken denk ik. Ook exif info beschikbaar en belangrijk voordeel, gegevens worden in een MS ACCESS database gestopt, je weet maar nooit

                      Bedankt allemaal voor de hulp.


                      --
                      Met vriendelijke groeten,
                      Sven De Troch
                      sven@nt-admin.com

                      Edited by - sven on 05 June 2001 16:51:43
                      --
                      Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

                      Comment


                      • #12
                        Is het normaal dat ik telkens door die Rebuild search index moet wanneer ik een zoek opdracht geef. En met duizenden foto's op mijn schijf duurt dit steeds snel een paar minuten

                        http://www.sportfotos.be

                        Comment


                        • #13

                          Is het normaal dat ik telkens door die Rebuild search index moet wanneer ik een zoek opdracht geef. En met duizenden foto's op mijn schijf duurt dit steeds snel een paar minuten
                          Welk programma gebruik je juist?

                          mvg,
                          peter

                          Comment


                          • #14


                            Is het normaal dat ik telkens door die Rebuild search index moet wanneer ik een zoek opdracht geef. En met duizenden foto's op mijn schijf duurt dit steeds snel een paar minuten
                            Welk programma gebruik je juist?

                            mvg,
                            peter


                            http://www.sportfotos.be

                            Comment


                            • #15
                              Ik heb Fotostation 4.0 Demo geïnstalleerd.
                              Handig ding, maar het duurt bij een zoekopdracht veel te lang eer hij resultaten geeft.


                              http://www.sportfotos.be

                              Comment

                              Working...
                              X