Re: Vervanger voor de EFS 18-55mm (Canon 20D)?
Ik heb véél ervaring met lenzen en ik heb ook veel lenzen in huis.
De wisseloptiek bij DSLR is een van de grote voordelen waarom zouden we er dan ook niet tenvolle gebruik van maken. Er bestaat ni zoiets de "ideale lens" iedere lens heeft een specifieke toepassing, daarom besteden we ook de nodige aandacht aan ons "Glasservies".
Zoomlenzen zijn makkelijk om werken maar vormen een compromis inzake scherpte, Primes (vast brandpunt) zijn beter en goedkoper maar minder flexibel om werken. In het onderstaande lijstje som ik mijn lenzen even op
en op dezelfde lijn hun gebruik,
Canon 17-40 mm F4 L USM - De Groothoek zoom, en wandellens voor in de zomer
Canon 28-70 mm F2.8 L USM De all round lens voor 95% op de camera
Canon 70-200 mm f2.8 L USM De tele zoom, voor indoor evenementen
Canon 50mm F1.4 USM De Standaard 50mm , compact lichtsterk metige tele op een 1.6 sensor studiofotografie en candid dus ook voor de 20D
Canon 85mm F1.8 USM studio en candid met 1.3 sensor tamelijke tele op 1.6 sensor. Gewoon nen droom van een lens voor in de studio.
Canon 135 mm F2 Candid en straatfotografie met de 1.3 sensor, een van de scherpste lenzen van Canon
Canon 300mm F4 L USM de vaste tele sportopnames buiten, erg handig door het lage gewicht. Ongelooflijk scherpe lens.
U begrijpt dat dit glasservies er ook niet op enkele maanden is gekomen maar het resultaat is van wikken en wegen , het lezen van testen en vooral van sparen. Toch is de investering in glas nooit verloren en veel stabieler dan een DSLR body.
Indien je wenst kan je deze lenzen is op je 20D testen door bij mij op bezoek te komen. Ik woon in de Antwerpse omgeving.