Los bericht bekijken
  #12 (permalink)  
Oud 22 november 2008, 14:49
Dietn Dietn is offline
Junior Member

Standaard Re: Hulp bij de aankoop van mijn eerste digitale camera

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
Hoe groot wenst u de foto's af te drukken?
Als ik er in slaag om mooie foto's te maken, en na wat oefenen zou dat toch wel moeten lukken , dan zou ik toch graag de mogelijkheid hebben om enkele ervan groter te laten afdrukken dan de klassieke kiekjes. Gezien ik nog wat muren vrij heb om een poster tegen te hangen , zou het wel leuk zijn om zelfgemaakte foto's te kunnen ophangen.

Even redeneren buiten de factor scherpte (beïnvloed door beweging van object of toestel, of door de kwaliteit van de lens) om, alsook buiten de kwestie van lensfouten om : als een 'dot' van een printer enigszins gelijk te stellen is aan een pixel, en als de afdrukresolutie 300 dpi moet zijn (voor zover ik al ergens op het forum heb kunnen lezen zou 200 dpi ook nog moeten kunnen), dan moet het mogelijk zijn om met de EOS 450D (12,2 MP, of 4272 x 2848) foto's af te (laten) drukken aan een goede 36 op 24 cm, of (met 200 dpi), aan een goede 54 x 36 cm. Ik veronderstel dat als men de foto op doek laat drukken, men zich nog een kleiner aantal dpi kan permitteren ? Van mij zou het in ieder geval nog groter mogen, niet om het hele huis ermee vol te hangen natuurlijk, maar gewoon om de mogelijkheid te hebben om een mooie, grote foto uit te hangen, en na verloop van tijd eens te vervangen door een andere.

Wat de mogelijkheid betreft om te kunnen filmen : als die mogelijkheid er op zit, dan vind ik dat handig meegenomen, maar ik heb vastgesteld dat ik daar eigenlijk weinig of geen gebruik van maak. De functionaliteit en kwaliteit zijn volgens mij ook niet echt te vergelijken met digitale camcorders. Als deze laatste dan nog een grotere opslagcapaciteit hebben waarmee je pas 'echt' kan beginnen filmen, dan zou de keuze vrij snel gemaakt zijn mocht ik graag filmen (en geld hebben natuurlijk). Voorlopig wil ik mij concentreren op foto's, misschien is filmen de volgende stap ?
Met citaat reageren