Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucie 54
Bedankt voor jullie commentaar, ja ik had de focus op de juf gezet maar ik weet niet hoe het is gekomen dat de scherpte op de achterste kleutertjes staat. Ik heb dat al eens regelmatig aan de hand., gewoonlijk post ik die dan niet maar deze vond ik zo speciaal. Kan iemand mij hier omtrent een uitleg geven dat de scherpte niet ligt waar ik focus.
Mvg. Lucie
|
Goh, ik ben niet zo'n techneut hoor, maar er bestaat zoiets als objectieven met backfocus of frontfocus, een lichte afwijking dus op de normale focus. Als je hierover de zoekfunctie even raadpleegt, vind je daar wel wat over. Je kunt het ook nakijken voor je lens met een meetlatje, waarop je dan op een bepaald punt scherpstelt enz. Voor de uitleg hoe dit allemaal juist in mekaar zit, zou ik zeggen : ik roep een hulplijn in !

En dan wel van de experten hier op het forum. Ergens hier staat het helemaal uitgelegd, maar zelf kan ik nu niet zo onmiddellijk meer zeggen waar (als ik het terugvind, laat ik het nog weten).
Een andere mogelijkheid is dat je zelf lichtjes beweegt met je objectief, statief,... enfin noem maar op. Een fractie van een mm, kan in macro-opnamen een wereld van verschil betekenen wat je scherpstelling betreft. Als je statief bvb. niet helemaal vast staat of niet zo stevig is, en je staat in een bos op een wat mosachtige ondergrond, dan kan de minste beweging van bvb. jezelf ervoor zorgen dat je materiaal een fractie beweegt/verschuift, hetgeen dergelijke gevolgen kan hebben. Wie zei weer dat macro simpel was ?...
Marleen