Los bericht bekijken
  #6 (permalink)  
Oud 8 september 2008, 10:10
ishpuini's schermafbeelding
ishpuini ishpuini is offline
Member

Standaard Re: Ektachrome vs. Kodachrome ... (Pentax K10D vs. K20D)

Ik begrijp waar deze vergelijking vandaan komt. Maar ze is eigenlijk niet zo erg relevant. Ned had het over de default instellingen van beide camera's voor JPGs. Maar die heb je snel aangepast...

De K10D stond standaard op natuurlijke afwerking ingesteld. Die mode werkte de beelden slechts minimaal bij, waardoor ze onscherp en weinig contrastrijk leken. Langs de andere kant kon je er wel meer kanten me op in post processing.

Vermits deze keuze echter maakte dat vele reviewers de Pentax camera's slechte punten gaven voor de JPG mode (met uitzondering van de K100D, waar een andere mode default was) heeft Pentax op de K20D gekozen een andere mode default te maken. Deze is meer uitgesproken, dus "beter" voor mensen die hun beelden klaar uit de camera willen zien rollen zonder één knopje teveel aan te raken nadat ze 'm uit de doos haalden. Met als gevolg betere resultaten in de "tests"...

In praktijk duur het eenmalig 10 seconden om die mode aan te passen, en vermits de K20D dezelfde modes heeft als de K10D kan je 'm perfect gelijk instellen. Bovendien kan je met de K20D nog enkele extra modes selecteren, waardoor je eigenlijk nog verder kan.

Voor mij blijft RAW schieten hoedanook de beste keuze, want dan heb je het allemaal in eigen handen. De JPG modes gebruik ik enkel als op reis snel van één of twee van m'n RAWs een JPG wil maken om die op m'n blog te zetten. Ik trek hiervoor nooit rechtstreeks in RAW, maar de K20D (en K10D) hebben een interne "filter" die je je RAW naar eigen smaak laat aanpassen (gebruik makende van de JPG modes als basis plus aanpassingen aan belichting, contrast, scherpte, saturatie, ...) en als JPG bewaren op je kaart.

Wim
Life's Pentaxic! (Pentax K-7, K20D (+grip) en *istDS + 15-tal objectieven (collectie aan 't rationaliseren), 3 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen, en dan nog een fameuze digidoka)

Laatst gewijzigd door ishpuini; 8 september 2008 om 15:45
Met citaat reageren